Nästa artikel
Biltillverkarna som forskar mest
Topplista

Biltillverkarna som forskar mest

Publicerad 23 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Här är biltillverkarna som satsar mest på forskning och utveckling. Toyota toppade rankningen i fjol men har nu blivit omkört.

Amerikanska konsultföretaget Booz & Company presenterar nu sin årliga världsranking över företagen som investerar mest pengar i forskning och utveckling.

Listan toppas av Volkswagen-koncernen som forskar för 11,4 miljarder dollar per år, enligt Booz & Company. Det motsvarar ungefär 72,7 miljarder kronor.

Den tyska koncernen har tidigare uttalat målet att bli världens största biltillverkare och en del av strategin är uppenbarligen att satsa stort på forskning och utveckling.

Förra året toppades listan av Toyota, men nu har den japanska tillverkaren knuffats ned till sjätte plats. Andra bilföretag bland de som satsar mest på forskning och utveckling är General Motors (11:e plats), Honda (13:e plats) och Daimler (14:e plats).

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Bilföretagen som forskar mest:

Så mycket satsar biltillverkarna på forskning och utveckling, räknat i miljarder dollar.

1. Volkswagen, 11,4

2. Toyota, 9,8

3. General Motors, 7,4

4. Honda, 6,8

5. Daimler, 6,6

Källa: Booz & Company

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Inte så förvånande att det är de stora bilföretagen som har råd att satsa mest på forskning.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-23 11:44
Mistro

Ja det är duktiga biltillverkarna men hur jag undrar hur många kronor som årligen har satsats på elbilen? ;)
Förlåt,glömde att man bara satsar på sådant som människan vill ha.
Superbilar och projekt som aldrig blir verkliga är givetvis viktigare för mänskligheten. ;)

#3 • Uppdaterat: 2013-10-23 14:51
saabnisse

Att Toyota inte ligger kvar i topp kanske beror på den energi man måste satsa på återbesöken? ;-)

Nej förmodligen lägger de ner väldigt i FoU för att slippa återkallelser i framtiden och det är ju inget fel.

Det är nog något som VW också bör göra. (Och kanske gör?)

#4 • Uppdaterat: 2013-10-23 15:21
PREVIA

Inte bara biltillverkare som underlättar för framtida elbilar ser man här med trådlös laddning av bilen.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3779333.ece
Så det är flera som bidrar till forskningen om framtiden för våra bilar inte bara biltillverkare.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-23 17:21
Rustan Werling

Jag kan tänka mig att denna lista varierar mycket över tid. Jag tippar på att FoU finsansieras i projektform, alltså finns det några specifika projekt med stor potential så finansieras detta. Och kommer det fram många intressanta projekt så sväller budgeten. När Toyota utvecklade hybridsystemet så var antagligen deras FoU extra stor och nu när detta är lanserat så minskas budgeten där. Och eftersom VW nu satsar extra mycket pengar så ska det bli intressant att se vad detta innebär i form av nya system om ett antal år.

Man undrar hur Volvo ska klara sig på sikt när man ser vilka otroliga summor de stora drakarna satsar på FoU.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-23 18:01
Audi A5 SB

Rustan, jag tror att du har fel. R&D är nog ganska konstant över tid. I alla fall om man som somliga vill ligga i framkant på utvecklingen. Jag har viss erfarenhet från hur det fungerar inom industrin och hur budgetering görs;-)

Däremot finns det företag som skär ner på R&D och de företagen är antingen producenter av produkter som har nått sin peak i livscykeln, eller som här är fallet (inte Toyota, man har många ess i sin rockärm - vänta bara), de som går med rungande förlust. Idag presenterade en stor europeisk bilfabrikant sina omsättningssiffror för Q3. Där skriver man att man just har dragit ner på sin "development". Att man går med förlust vet alla, så det är inte så konstigt. Vilken producenten är, är inte intressant.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-23 18:22
Audi A5 SB

F.ö. vore det intressant att få dessa siffror som ett procenttal i förhållande till omsättningen. Undrar var Volvo hamnar då?

#8 • Uppdaterat: 2013-10-23 22:10
Rustan Werling

Skriv gärna AL, gissar att du har lite insikt i detta

#9 • Uppdaterat: 2013-10-24 11:17
IngoS

Frågan är också hur mycket utväxling man får för R&D-pengarna. Slängs pengarna i svarta hål typ elbilar eller utvecklas bilarna i andra avseenden? Nån mer som har en känsla att t ex Mazda får mera utväxling i tekniska framsteg än t ex GM. av sina pengar?

#a • Uppdaterat: 2013-10-25 08:58
hultarn

AL är en rolig prick, han förnekar sig inte att dra in folk i debatter. Men, det är snällt att han tänker på andras hälsa. Dock har jag inga problem med hjärtat.

Jag har heller inga problem med att tillverkare lägger stora pengar på FoU, det är svårt att överleva om man inte utvecklas, det bevisade gamle Henry Ford...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.