Förra året stod elbilar och laddhybrider för sex av tio sålda bilar i Sverige hos Kia. Andelen blev därmed nästan dubbelt så hög som för de totala nyregistreringarna.
Det innebär att Kia hamnar i topp när det gäller genomsnittligt koldioxidutsläpp enligt WLTP-körcykeln bland de bilar som registrerades i Sverige under 2020, efter Tesla som enbart säljer elbilar. Det visar siffror från analysföretaget Vroom som Kia tagit del av.
I år siktar Kia på att hela åtta av tio sålda sålda bilar ska vara laddbara. Men Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden, lägger till att målsättningen beror på hur regeringens nya förslag för bonus/malus och förhöjt förmånsvärde kommer se ut.
Strax efter Kia sett till genomsnittligt koldioxidutsläpp kommer koncernsyskonet Hyundai, följt av Nissan och Renault. Volvo kommer först på elfte plats med ett snittutsläpp på 120 g/km.
Hyundai och Kia har tillsammans kunnat sänka det genomsnittliga koldioxidutsläppet inom EU på papperet med 11,1 g/km tack vare de knep som biltillverkarna får ta till.
Tabellen visar hur höga snittutsläppen av koldioxid blev för biltillverkarna på den svenska marknaden under 2020, enligt WLTP-körcykeln.
Bilmärke | Andel laddbart | Snittutsläpp |
Tesla | 100% | 0 g/km |
Kia | 61% | 68 g/km |
Hyundai | 41% | 85 g/km |
Nissan | 41% | 93 g/km |
Renault | 29% | 96 g/km |
BMW | 41% | 108 g/km |
Toyota | 7% | 110 g/km |
Peugeot | 20% | 113 g/km |
Volkswagen | 33% | 114 g/km |
Mercedes | 36% | 117 g/km |
Volvo | 38% | 120 g/km |
Skoda | 14% | 128 g/km |
Seat | 7% | 132 g/km |
Ford | 14% | 133 g/km |
Audi | 20% | 137 g/km |
Alla märken | 33% | 112 g/km |
Källa: Vroom/Kia
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.