Det är Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, som nu går ut med en kampanj för att locka nya resenärer till sina bussar, tåg och spårvagnar.
I dagarna får 200 000 hushåll i regionen ett erbjudande i brevlådan om att prova kollektivtrafiken gratis under två veckor. Målet är att bilpendlare ska upptäcka fördelarna med att åka kollektivt, skriver Västtrafik i ett pressmeddelande.
Kampanjen omfattar även en reklamfilm som visar storslagna vyer ackompanjerat av dramatisk musik och en röst som säger: ”Tänk dig. 300 hästkrafter. Låg totalkostnad. Att kunna ta sig fram där ingen annan kan köra. Och att vara snällare mot miljön”.
Klicka på videofönstret ovan för att se filmen.
Diskutera: Kan kampanjen få bilister att ställa bilen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dem är inte ensama om att göra reklam.
Någon som kanske sett denna?
http://www.youtube.com/watch?v=snKbU5r0pBo
Om du inte kan skillnaden mellan "de" och "dem", så använd "dom" istället.
Riktigt bra filmer :P Midttrafiks var ruskigt bra ;)
Åker redan buss dock ;)
Skulle inte åka buss om jag fick betalt för det!!
Har 3 km till hållplatsen, men det är inte problemen.
Det ena problemet är att bussarna sällan går när jag behöver dem, det andra är att jag ofta färdas mellan två län och när jag kommer till länsgränsen har det andra länets buss avgått fem minuter tidigare!
Samordning?
Jovisst, morsning.
Rent principiellt har jag inget emot att pendla till jobbet kollektivt men eftersom min totala restid ökar med 30 timmar/månad då om jag åker kollektivt så kör jag hellre bil
Om människor enbart skulle ta kolliktiva färdsätt. Och ställa bilen, ingen köper några bilar. Då skulle samhället "kollapsa"
Jag instämmer med Leif Larsson. Om alla åker kollektivt, vad ska då parkeringsvakterna göra? Och bilförsäljarna? Och hur blir det med biltvättar? Bilverkstäder? Trafikpoliserna? Samhällskollaps är bara förnamnet. Det blir till att krypa tillbaka in i grottorna. Eller förändra det moderna samhället. (Men Leif behöver egentligen inte grubbla. Sverige är ovanligt dåligt lämpat att bli ett kollektivtrafiksamhälle. Om vi inte sopar ihop den spridda bebyggelsen.)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.