Aldrig tidigare har det dykt upp så många nya bilmärken på den svenska marknaden. De flesta av dem är kinesiska, och bara de senaste åren har exempelvis MG, DFSK, Xpeng och Aiways lanserats, och många av dem försöker prisa in sig med låg månadskostnad.
Xpeng vill locka teknikintresserade köpare som är ute efter ny teknik och ska inte ha något konventionellt återförsäljarnät utan fokusera mer på onlineförsäljning. Någon prisbomb är det dock inte tal om – första lanseringen är sedanmodellen Xpeng P5 som kostar från 550 000 kr. I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Vi Bilägare en pratstund med märkets svenska pr-chef Veronica Nilsson.
Kommer ni klara konkurrensen?
– Ja, men vi måste vara ödmjuka med att vi är helt nya på den här marknaden. Vi jobbar långsiktigt och kommer inte ha jättehög försäljning under första tiden. Våra ägare är väldigt tydliga med att vi ska växa i lugn takt och långsiktigt.
”Kunderna vill känna på bilen”
Aiways vill istället kombinera digital och fysisk försäljning.
– Vi ska inte bara sälja bilar på nätet. Så gör Aiways i Tyskland och det har inte alls varit framgångsrikt. Man behöver den kunskap och kontaktnätet som finns ute hos återförsäljarna. Sedan är produkten i sig ingen raketforskning. Vi har en bra prisbild och en bra och rymlig modell, säger Sverigechefen Peter Palm.
Kan man säga att ni vill kombinera digital försäljning med klassiska bilhandlare?
– Ja, det stämmer. Vi drar nytta av fördelarna med båda två. Vi är ännu inte mogna att bara sälja bilar på nätet. Köparna vill känna på bilen och ha en relation med handlaren.
”Brett återförsäljarnät”
De stora och etablerade biltillverkarna trycker istället på att de är just etablerade, och att de funnits på marknaden länge. Det ska ge kunden trygghet och långsiktighet.
– Vi finns på många ställen i Sverige med ett brett återförsäljarnät. Det går väldigt bra för oss, vi är trea i Sverige trots alla utmaningar i branschen och vi har etablerat oss bra. Det ger en bra trygghet för köparna, säger David Lilja, pr-chef på Kia i Sverige.
Koncernsyskonet Hyundai är inne på samma spår.
– Vi på Hyundai kanske sticker ut, men vi ser fortfarande fysiska återförsäljare som en viktig faktor för kontakt med kunderna. Det tror jag är viktigt och kommer vara viktigt även under överskådlig framtid, säger försäljningschefen Jakob Lundin.
Det låter med andra ord inte som att ni ska gå över till att enbart sälja bilar på nätet på kort sikt?
– Nej, vi ska så klart följa med i utvecklingen när det gäller digital försäljning, men jag tror att den fysiska kontakten och relationen är viktig. Det är svårt att ändra ett kundbeteende så snabbt.
Tuff konkurrens
Hos Nissan säger pr- och kommunikationschefen Lotta Thulin att det finns fördelar både med nya och etablerade märken och att omställningen till eldrift går snabbare med konkurrens.
– Det är bra att det kommer nya märken som skyndar på elektrifieringen. Det kanske inte finns plats för alla, men vi har ett bra varumärke som funnits länge med bra modeller och japansk kvalitet. Det är vår styrka.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 4 maj 2022 MrMartin skrev: Elbil_Vw…
- 4 maj 2022 Elbil_Vw skrev: Skywell ET5…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.