Tiden när det räckte att biltillverkarna byggde en bra bil rent mekaniskt är definitivt förbi. Nu är biljättarna på jakt efter betydligt fler duktiga mjukvaruutvecklare och systemarkitekter än motoringenjörer.
Trenden har pågått en längre tid, men blev mer aktuell än någonsin i samband med Toyotas besked om att hälften av alla nyanställda kommer vara mjukvaruingenjörer. Samtidigt skalas antalet mekaniska ingenjörer ned.
Det avslöjas inte exakt hur många mjukvaruingenjörer som Toyotakoncernen ska anställa, men bara genom att köpa upp den autonoma divisionen av bildelningsföretaget Lyft ökar Toyota andelen utvecklare.
Volkswagens nya division ska ha 10 000 digitala experter om fyra år
Buggig elbil
Hur viktig mjukvaran är för ägarupplevelsen avslöjades inte minst i samband med lanseringen av Volkswagens elbil ID 3. De första ägarna rapporterade en mängd olika buggar, mer eller mindre allvarliga, och de drabbade även den långtestbil Vi Bilägare köpt in.
2019 kom beskedet att Volkswagen skulle bilda en helt ny division kallad Car Software. Där ska mjukvaruutvecklarna ta fram en ny uppdatering till bilarnas infotainmentsystem var tredje månad och redan när divisionen bildades hade den 3 000 ”digitala experter”, som Volkswagen beskriver dem. 2025 ska den siffran vara över 10 000.
– Med vår nya organisation kommer vi skapa en idealisk plattform för banbrytande mjukvaruutveckling inom VW-gruppen, sa Christian Senger, chef för digitala och uppkopplade bilar och tjänster.
Mjukvaran flyttar inte bara in i bilarna. Försäljningen av bilarna flyttar även ut på nätet, vilket också kräver mjukvaruutveckling. 2030 ska till exempel Volvo bara sälja bilar på nätet och ett av målen är att sätta stopp för möjligheten att få rabatt på sitt bilköp.
Porsche sneglar på Apple
Men mjukvaran är inte så mycket värd om den är krånglig att använda. Teknikjättar som Apple har haft ett enormt försprång när det gäller att göra teknik enkel att använda jämfört med många biltillverkare som länge stretat på med föråldrad teknik och omständliga gränssnitt.
Det vill Porsche ändra på. Sportbilstillverkaren ska försöka ta efter Apples tänk.
– Med Apples ekosystem och sömlösa kundupplevelse har de format en förväntan hos kunderna. Det har en direkt påverkan på hur folk känner när de till exempel köper en bil, säger Kjell Gruner, chef för Porsche i Nordamerika, i en intervju med Automotive News.
En anledning till att Apples produkter och tjänster fungerar smidigt tillsammans är att de alltså skapat ett eget ekosystem som inte alltid är öppet för andra företag att ta del av. Det blir smidigare för kunden, men kan även ge mindre valfrihet, och det återstår att se om Porsche är på väg åt samma håll.
– Om man inte har digitala upplevelser finns man inte på radarskärmen. Då är man irrelevant, säger Kjell Gruner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.