Beskedet om att Volvo Cars säger upp avtalet med Bilia efter 90 års samarbete slog ned som en bomb i den svenska bilbranschen förra året.
Nu har Bilia släppt sin rapport för förra året, som bland annat visar att omsättningen ökade med två procent och resultatet med hela 29 procent.
Service och reparationer är fortfarande en extremt viktig del för Bilia. Serviceaffären kunde redovisa ett resultat som var 212 miljoner kronor eller 22 procent högre än året innan, framför allt på grund av pressade kostnader.
Dessutom ligger företagets marginal på den svenska marknaden på 6,4 procent, jämfört med 5,3 förra året. Bilia redovisar dock inte marginalen för bilförsäljning och service separat.
När det gäller Volvos uppsägning har Bilia nu inlett diskussioner om vad den innebär framöver. Under fjärde kvartalet drogs Bilias rörelseresultat ned med 110 miljoner kronor vilket kan kopplas till Volvos uppsägning och att tre av sju anläggningar i Tyskland läggs ned.
Kostnaderna som kan kopplas till Volvos uppsägning är Bilias första bedömning av hur mycket det kommer kosta att strukturera om företaget.
”Vi fördelar inte hur mycket av de 110 miljoner som avser Volvos besked respektive nedläggning av anläggningar. Kostnaderna relaterar sig inte till redan genomförda omstruktureringar utan aktiviteter som kommer att genomföras. Vi kommenterar inte mer specifikt på detta då det pågår diskussioner med Volvo”, skriver Bilias kommunikationschef Anders Rydheimer till Vi Bilägare.
Rent generellt kring Volvos besked, har ni inlett någon förhandling eller något samtal ännu?
”Diskussioner har inletts i början av januari”, uppger Anders Rydheimer.
Läs också: Bilia efter Volvos besked: ”Ser över alla våra kontrakt”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.