Nästa artikel
Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dieseln har bättre dragkraft?

Publicerad 2 maj 2013 (uppdaterad 22 maj 2013)
"Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Ni svarar signaturen ”LR” angående valet mellan diesel och bensin då bilen ska dra en husvagn i nr 18/12. Bland annat ”bensinmotorn ger bättre dragkraft på riktigt låga varvtal men dieseln är överlägsen när turbon börjat ladda”.

Du har helt fel. Dieseln har överlägset bästa dragkraft vid motsvarande motorstorlek. Det räcker att titta på vridmomentet för att förstå varför.

Bo Wiklander

SVAR:
Vid låga varvtal är faktiskt bensinmotorn överlägsen. Dieselmotorn är helt beroende av att turbon ska börja ladda. Innan den gör det saknar motorn praktiskt taget all kraft.

Detta kan vara ett bekymmer om man ska komma igång med en stor husvagn eller dra upp en båt. När väl turbon börjat ladda, då är dieseln överlägsen med ett vridmoment som vida överstiger det i bensinmotorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Bensin- eller dieselbil? Vad ska man välja och varför?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-05-02 23:45
Mistro

Märkligt svar kan jag tycka och då i synnerhet då man pratar om bilar med liknande effekt.
Vad skulle det ha för betydelse om Bensinaren var/är aningen starkare vid kanske 1000 varv/min ?
Skall man nu dra tungt så är det väl långt mer än starten som är viktig?
Dieselbilen ÄR betydligt starkare och det behövs inte lika många Hk för att dra tungt.
Bengt skriver inte heller något om han avser Bensinbil med eller utan turbo eller om han faktiskt jämför med större och starkare motorer.
Vore bensinmotorn att föredra så skulle alla tyngre fordon garanterat drivits med just Bensin och inte Diesel.

Mina erfarenheter utav Dieselbilar är att de är långt mycket starkare än Bensinbilen och detta även vid låga varvtal.

Skall man dra en husvagn är en Dieselbil alltid att föredra inte minst för sin lägre bränsleförbrukning.
Min Dieselbil har bara 112Hk men ett vrid på 240Nm och denna effekten räcker förvånadsvärt långt.
man har rejält med kraft men en låg förbrukning.
Många tyckte att en V70 vägde för mycket för denna effekten men de glömde att t.e.x C5:an som är tyngre än så har haft denna motorn i många år.

#c • Uppdaterat: 2013-05-03 07:34
VW Polo 2012

Och där håller jag med Gunnar Lindberg. Det är min uppfattning också.

#d • Uppdaterat: 2013-05-03 08:12
mcregor (ej verifierad)

Jag upplever tvärtom Raphael att jag får växla mycket mera i min diesel även om vridmomenten är mycket högre än det var i min tidigare bil.
I den bilen kunde jag faktiskt, med lätt gasfot, köra från 30 km till toppfarten på 5:an och utan minsta problem från 40 km/t. Det går absolut inte med "snåldieseln" utan 5:an kan väl i praktiken skjutas i först vid ca: 60 km/t - kanske något lägre. Problemet är som flera andra redan nämnt att dieseln är "kortare" på varje växel och ligger man runt 1000-1100 rpm så går det visst att köra med försiktig gasfot men kraften är inte mycket att yvas över.
Så att dieseln skulle vara vilsammare att köra tycker jag inte stämmer - i alla fall inte med snåltrimmade, mindre (1,6 l) s k "miljödieslar". Sen har dom andra fördelar men min gamla bensinare hade definitivt mera "automatväxel" över sig. Däremot har jag inga tendenser till tjuvstopp vid start (utan släp) utan där fungerar "snåldieseln" bra.

#e • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Har aldrig haft några problem med att komma igång med en stor husvagn på kroken vare sig med diesel eller bensinare, man anpassar körsätt efter förutsättningarna...
Då tycker jag att kombinationen husvagn, blöt gräsmatta och framhjulsdrift är värre, oavsett motortyp:-)

#f • Uppdaterat: 2013-05-03 10:05
Mistro

Ja nog får man växla mer med snåltrimmade Dieselmotorer än förr men det leder som sagt till en lägre förbrukning och oftast även en bättre komfort då varvtalet är lägre.
Märkte en stor skillnad mellan två bilar ( C3 och 308 ) trots att de har likadana motorer så växlingen spelar en stor roll.
Man får med en växel mer växla mer i 308:an men i gengäld så är den tystare och snålare trots en mervikt om ca 300Kg.

Jämfört med 100Hk Bensin Clio så är skillnaden enorm då den lilla turbosnurran på 1.2 liter inte alls kan mäta sig med dieseln.
På pappret är de två bilarna ungefär lika snabba men det känns absolut inte så och bensinaren är trots sin lilla vikt bra törstig.

#g • Uppdaterat: 2013-05-04 10:40
Bil-Doc

sen får ni inte glömma svänghjulet.. en modern diesel med låg komp o lättad svänghjul låter tystare varvar lättare men i startögonblicket med manuellåda är den svagare än bensinare, o för att klara rök o partikelkraven ,då blir dom ännu svagare. för att kicka igång turbo krävs det energi=extra bränsle=rök+partiklar.. o idag är detta ett NO NO

#h • Uppdaterat: 2013-05-04 10:45
Bil-Doc

oj glömde bort. om jag fick välja dragbil då är det en diesel.
bränsle kostnad har inget o göra här. dieslarna är dyrare i inköp dyrare i service känsligare pga. partikelfilter...en diesel kan regenera ofta.. vad är bränsleförbrukning då.

#i • Uppdaterat: 2013-05-06 14:55
VW Polo 2012

Hej Prestigelös. Var frågan om hur duktig förare man är ?
Och sedan skriver du Citat "Då tycker jag att kombinationen husvagn, blöt gräsmatta och framhjulsdrift är värre, oavsett motortyp " slut citat.

Personligen har jag aldrig haft några problem med att komma igång på en blöt gräsmatta med min husvagn på kroken vare sig med diesel eller bensinare, man anpassar helt enkelt körsätt efter förutsättningarna bara.

Mvh En snitsare till

#j • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ha ha, touché VW Polo... :-)

#k • Uppdaterat: 2013-05-07 07:20
VW Polo 2012

Hej Prestigelös! Det var ju trevligt att du tog det så !

Men vänlig hälsning /VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.