Motormännen driver kampanj om att insamling av fordonsdata kan riskera den personliga integriteten.
Moderna bilar kan samla in utförliga data om bilägaren, saker som föraren kanske inte alltid vill dela med sig av.
Tyska motsvarigheten till Motormännen, ADAC, har gjort en undersökning om vad som registreras av olika bilar, en vanlig och en elbil. Exempel på information som går att spåra är var bilen parkerat, destinationerna i gps:en, samt bilstatus och körsätt. Med dessa uppgifter kan sedan biltillverkarna skapa riktade tjänsteerbjudanden baserat på förarprofilen som skapats.
– Vi är kritiska till att de uppgifter om bilägarna som samlas in helt ägs och kontrolleras av fordonstillverkarna och att det saknas insyn om vilka uppgifter det handlar om. Vi anser att det är bilägaren som ska ha äganderätten till sina uppgifter och att dessa inte får användas utan informerat samtycke, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Kjellin oroar sig för att fordonstillverkarna har full kontroll över informationen. Om de inte gör uppgifterna tillgängliga för andra aktörer på servicemarknaden påverkas den fria konkurrensen och bilägarens möjlighet att välja det mest förmånliga erbjudandet.
Tillsammas med bilistorganisationer över hela Europa har Motormännen nu startat kampanjen #MyCarMyData för att öka allmänhetens medvetenhet om moderna bilars informationsinsamlingsmöjligheter.
– Det är viktigt att lagstiftningen gällande dataskydd följer med i utvecklingen och att vi inte kompromissar med den personliga integriteten, säger Erik Kjellin.
Diskutera: Är det problematiskt att som förare inte ha kontroll på all information som bilen samlar in?
Tyska motsvarigheten till Motormännen, ADAC, har gjort en undersökning om vad som registreras av olika bilar, en vanlig och en elbil. Exempel på information som går att spåra är var bilen parkerat, destinationerna i gps:en, samt bilstatus och körsätt. Med dessa uppgifter kan sedan biltillverkarna skapa riktade tjänsteerbjudanden baserat på förarprofilen som skapats.
– Vi är kritiska till att de uppgifter om bilägarna som samlas in helt ägs och kontrolleras av fordonstillverkarna och att det saknas insyn om vilka uppgifter det handlar om. Vi anser att det är bilägaren som ska ha äganderätten till sina uppgifter och att dessa inte får användas utan informerat samtycke, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Kjellin oroar sig för att fordonstillverkarna har full kontroll över informationen. Om de inte gör uppgifterna tillgängliga för andra aktörer på servicemarknaden påverkas den fria konkurrensen och bilägarens möjlighet att välja det mest förmånliga erbjudandet.
Tillsammas med bilistorganisationer över hela Europa har Motormännen nu startat kampanjen #MyCarMyData för att öka allmänhetens medvetenhet om moderna bilars informationsinsamlingsmöjligheter.
– Det är viktigt att lagstiftningen gällande dataskydd följer med i utvecklingen och att vi inte kompromissar med den personliga integriteten, säger Erik Kjellin.
Diskutera: Är det problematiskt att som förare inte ha kontroll på all information som bilen samlar in?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är just detta jag inte gillar med "uppkopplade" bilar. Man blir kontrollerad i allt man gör.
Kontrollerad och insamling tycker jag är två olika saker, men förstår lite vad du menar Hacken.
Att informationsinsamling nu kommit till bilen tror jag ingen är förvånad över ser snarare ett problem i att tillverkarna inte upplyser kunden av vad dom avser göra med informationen samt hur infon hanteras.
Som ägare till ett fordon så borde du åtminstone få valmöjligheter OM och isåfall vilken data du vill dela med dig av.
Att 99% av ägarna struntar i att läsa manualer eller sätta sig in i vilken info som inhämtas är en annan sak, jag vill iallfall ha möjligheten att påverka det.
Sen är frågan vad skillnaden är mellan folks uppkopplade smartphones och bilar, gissar att de flesta antagligen har mer känslig data/info i telefonen än i bilen.
Skönt att man har några 60 och 70-talsbilar kvar när man vill åka unplugged...
Taskigt för dem som har skumt cv!
Nu har man väl gått över gränsen för uppgiftsinsamling. Det kan inte behövas någonting utöver de konstigheter som bilen sköter om på alldeles egen hand som man kan läsa av i OBD-uttaget. Allt annat måste man få godkänna specifikt och få rimlig förklaring till vad det ska användas till. Enda godtagbara användning är i så fall att bilen ringer upp i händelse av olycka.
Finns en diskussion om detta på http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=292981, där det bl.a. sägs "... Rubbet i adressboken; namn, adress, e-postadress, bilder mm"
Man kan undra vad BMW ska med dessa uppgifter till. Har ju knappast med bilen att göra så vilka riktade tjänster ska jag få om jag har ett visst nummer eller en viss bild i telefonboken? Om det nu ens är bilens tele-bok som avses och inte min blåtandsuppkopplade mobil?!?
"Destinationerna i gps:en,". "Riktade tjänsteerbjudanden baserat på förarprofilen som skapat".
Jag skulle bli väldigt irriterad om jag varit till ex. Ikea och sedan börjar få reklam från Ikea till dator och mobil! Då skulle jag snabbt byta till en äldre bil och sluta handla på Ikea.
Jag tror att när de självkörande bilarna blir vardagsmat så kommer man på sikt att kunna ta bort alla hastighetsskyltar för då kan man styra bilarna från centralt håll och då även låta bilen få veta hela tiden vilken max hastighet som gäller på vägavsnittet och man kommer inte att kunna överskrida denna. Parkerar du fel får du en bot direkt till bilen och pengar dras från ditt konto. Är ditt körkort indraget kommer du inte att kunna starta bilen o.s.v.o.s.v.
Möjligheterna med uppkopplade bilar är oändliga för myndigheterna.
Ja det är sant men de kommer fortfarande att lägga ut vad de skall ha till middag på Facebook. En tallrik med mos och köttbullar, väldigt intressant.......
Värre spårning är att svenska myndigheter redan har rätt att spåra dig genom din mobiltelefon och snart, påhejjade av samtliga partier, har rätt att avlyssna alla samtal och läsa sms, även starta avlyssning på telefonen utan att telefonen används.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.