Enligt den nya lagen, som EU-parlamentet antog på onsdagen, måste alla biltillverkare installera så kallade E-Call-system i alla nya bilar från och med oktober 2015.
Bilar som är utrustade med sådana system kan automatiskt larma räddningstjänsten vid allvarliga olyckor och snabbt skicka information om var bilen befinner sig. På så sätt kan ambulans och brandkår snabbare ta sig till olycksplatsen.
Olga Sehnalova leder EU-parlamentets arbete med lagen:
– Ett europeiskt system för automatiska nödsamtal är ett viktigt steg på väg mot ökad säkerhet på våra vägar. Vi skulle kunna rädda 2 500 liv varje år och minska de allvarligaste skadorna i tiotusentals fall, säger hon i en kommentar.
Systemet kostar uppskattningsvis 100 euro per bil, vilket motsvarar knappt 900 kronor, och EU-parlamentet vill att tekniken ska ingå i bilarnas standardutrustning.
Exakt hur lagen ska utformas ska nu förhandlas med EU-ländernas ministerråd.
Diskutera: Vad tycker du om den nya lagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det borde i massproduktion inte ens kosta så mycket.
Hur som helst är det väl knappast något att invända mot.
Vem skall då operatörerna fråga ut innan man skickar ambulans etc.
Peugeot fick pris i EuroNCAP år 2010 för detta system.
"Systemet Peugeot Connect SOS är designat för att automatiskt ansluta fordonet till en nödsamtalscentral direkt efter en olycka. Krocksensorer upptäcker när en bil har råkat ut för en olycka, baserat på fordonets hastighetsminskning och avfyrade pyrotekniska säkerhetsenheter såsom airbags. Om en olycka upptäcks sänder Peugeot Connect SOS först ett SMS-meddelande till ett Peugeot-callcenter, med den exakta platsen för kollisionen och fordonets tio senaste kända positioner, för att fastställa körriktningen. Systemet etablerar sedan röstkommunikation mellan bilen och callcentret, vilket möjliggör för fordonets passagerare att kommunicera med en utbildad operatör. Om passagerarna i bilen är medvetslösa eller av annan anledning inte kan kommunicera meddelar callcentret omedelbart räddningstjänsterna och ger information om olyckans position. I annat fall fastställer operatören omfattningen av passagerarnas skador och beslutar om räddningstjänsten ska meddelas."
Är franska obligatoriskt eller pratar operatören något begripligt språk?
"Asgarvar, la langue n'est pas tant la ressemblance Suédois que vous ne le pensez!"
true beliver är kul. Eller inte.
Man har liknande system i USA sedan en tid tillbaka.
http://www.toyota.com/safety-connect/#Emergency
Här är några modeller som kan fås med systemet.
http://toyota.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7720/related/1/session/L2F2LzEvdGltZS8xMzkzNDQwOTYzL3NpZC82QlFOVlZObA%3D%3D
Nackdelen är väl att det kostar pengar att ha kvar prenumerationen på tjänsten.
Ah, där kom det ännu en länk som ledde till en Prius. Blir man trött?
PREVIA; Har du inget annat intresse är Toyota Prius?
Så jag får väl hoppas på något franskt låneord då, när jag sitter i en kraschad cittra!
Faktiskt en av anledningarna att det just blev en ny Volvo för mej. Detta efter en bekant krockat med en älg. Någon mobiltelefon hittades inte i den mörka skogen utan turligt nog passerade en långtradare som kunde hjälpa till. Volvo On Call var ordet. Många bra funktioner, bl.a. tillkallande på assistans om det behövs, automatiskt eller manuellt beroende på vad som hänt.
Angående detta om abonnemang och priser - Peugeot SOS Connect kräver inget speciellt abonnemang, det ingår i bilens pris vid köp så några ytterligare avgifter finns inte. Systemet är inbyggt i bilens telefon genom ett eget SIM-kort, det kräver GPS-navigator (den skickar positionsbestämmelser till SOS-tjänsten vid olycka). Systemet introducerades år 2003 och har sedan dess byggts ut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.