Nästa artikel
Bilchefer spår ljus framtid för Volvo
Nyheter

Bilchefer spår ljus framtid för Volvo

Publicerad 22 januari 2014 (uppdaterad 23 januari 2014)
Volvo kommer att locka allt fler bilköpare framöver, spår 200 chefer inom bilindustrin. Störst vinnare är dock Hyundai och Kia.

Konsultföretaget KPMG har frågat 200 höga chefer inom bilindustrin vad de tror om framtiden för olika biltillverkare. Enligt de tillfrågade cheferna ser framtiden ljusast ut för Hyundai och Kia, 70 procent tror att de sydkoreanska märkena kommer att roffa åt sig ytterligare marknadsandelar under de kommande fem åren.

Nästan lika många av cheferna, 67 procent, tror att Volkswagen-koncernen kommer att bli en av vinnarna i kampen om bilköparna. En ljus framtid spås också för ryska Avtovaz, som bland annat tillverkar märket Lada, och kinesiska SAIC.

Bilcheferna tror också på Volvo. 22 procent säger visserligen att Volvo och kinesiska ägarbolaget Geely kommer att tappa marknadsandelar, men dubbelt så många, 49 procent, spår att den svenskkinesiska konstellationen kommer att växa.

Längst ned på listan finns de mindre japanska tillverkarna Subaru, Mazda, Mitsubishi, Honda och Isuzu. Även italienska Fiat spås bli en av förlorarna.

– De mindre japanska tillverkarna kommer på sikt att få svårt att överleva som oberoende tillverkare. Enligt bilcheferna kommer de sannolikt att bli uppköpta eller gå in i olika typer av samarbeten. Det är helt enkelt för dyrt att på egen hand utveckla nya modeller, säger Björn Hallin, bilanalytiker vid KPMG i Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om bilchefernas prognoser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-22 16:16
true believer

PSA förlust maskinen nämns det inte om? borde finnas bland fiat som kommer att försvinna så vi får bort de undermåliga produkter som PSA tillverkar...på bekostnad av skattebetalare, orsakar oerhört mänskligt lidande...

#2 • Uppdaterat: 2014-01-22 17:12
Tjalle

Diskvalificerade.

KPMG bör hålla sig till det dom är bra på - redovisning.

Beroende på hur man frågar och vilka man frågar får man det svar man förtjänar.

Att döma ut FIAT, som med Marchionne i spetsen just köpt Chrysler, är inte bara dåligt omdöme - det är bevis på att man inte vet vad man pratar om.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-22 19:38
Tjalle

@MVH AL

Att köpa ett bolag med dess egna pengar ÄR en konst - även om det inte är det Marchionne gjort. Att köpa in sig i världens - numera - näst största marknad är klokt.

FIAT har missat KIna - och får just nu betala för det.
Chrysler är på spåret med Jeep - vilket koncernen kommer att dra nytta av.

FIAT kommer också att dra nytta av den - sannolikt - stärkta ekonomin i EU.

FIAT har dessutom två äss i rockärmen - Alfa Romeo och Ferrari.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-23 08:05
Tjalle

@MVH AL

FIAT har kortsiktigt vissa svårigheter.

Det jag ville lyfta fram är bakomliggande styrkor, som uppenbarligen vare sig "de högt uppsatta cheferna" eller du är medvetna om.

Ferrari är en image-byggare - kan inte generera seriösa pengar. Det kan däremot Alfa. Det finns ett stort antal Alfista, som är, minst, lika fanatiska som SAAB dito. Dom väntar just nu, i likhet med sina SAAB-kompisar, på vettiga bilar.

Återigen - Europa förväntas återhämta sig med början 2014.

SUV:ar (ex. JEEP) är heta i KIna.

Jag vidhåller att KPMR bör hålla sig till redovisning. Att påstå att dom har en bilanalytiker i Sverige, får ett löjes skimmer över sig .Hans uttalande är banalt.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-23 11:11
Raphael

Fiat kraftsamlar och renodlar sin verksamhet, jag tror på Marchionnes plan att göra Alfa till ett volymmärke inom premiumsegmentet - de har ett varumärke med en stark potential för tillväxt, ett märke som precis som på 70-talet är ett sportigare alternativ till pensionärstraktorn BMW. Ja, BMW är för pensionärer och gubbar med hatt, det sa min far efter provkörningen av en BMW 3-serie på 80-talet och jag var med vid just den provkörningen. Sedan köpte han en Alfa istället. Han hade fem Alfor - tre GTV, en Alfasud och den sista blev en 33 TI QV. Dessa underbara namn... Tourismo Internatzionale Quadrifoglio Verde, vilket annat bilmärke i bilvärlden kan mäta sig med den skönheten?

Jag tycker samgåendet med Chrysler-Dodge är ett genidrag. Fiat får Jeep-kompetensen gällande 4-hjulsdrift som kommer Alfa och Maserati till del och Jeep blir mer civiliserad och får del av italiensk känsla för komfort, design och energieffektivitet.

Nu kommer Fiat-Chrysler samarbeta med japanska tillverkarna, de gör redan detta med Maza och Marchionne är öppen för mer.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-23 11:18
Raphael

Mitsubishi tycker jag det finns ett stort frågetecken kring. De har få modeller och rätt antika och ja ospännande produkter med en hel del ålderdomliga lösningar, inte minst i inredningen. Det känns billigt. Ta detta med att parkeringsljuset och halvljuset delar samma symbol och lampa i instrumentpanelen, det är billigt. Min Citroën - som är billigare än en Lancer - har separata lampor så man faktiskt vet vad man ställer in. Och min Citroën har belysning i dörrarna och för knapparna, i en Mitsubishi är det ju rena mörkret. Inte ens paddan för elspeglarna är belyst... Och ventilationsutblåsten som man öppnar, stänger och justerar med samma grej - det är billigt. Då tappar man ju inställningen och riktningen när man stänger gallret. Helt Ok lösning för billiga enkla bilar, men en Lancer och en ASX kostar ju en del... I min Citroën öppnar och stänger jag med ett separat reglage och det påverkar inte inställning på utblåste i övrigt. Det är en dyrare konstruktion, men mer genomtänkt. Och betänk nu att Lancern är en dyrare bil än min Citroën.

Mitsubishi, Mazda, Subaru, Suzuki - ja, de behöver absolut samarbeten. Nu förde Mitsubishi och PSA en diskussion, men Mitsubishi hoppade av och jag tror det kan komma visa sig som ett misstag från Mitsus sida. Suzuki gjorde sig ovän med VW (eller om det var VW som gjorde sig ovän med Suzuki). Suzuki köper motorer från Marchionne, men kanske det kan vara dags fördjupa samarbetet? Jag tror Marchionne skulle välkomna det, frågan är snarare Suzukis ledning som verkar motsträvig om samarbeten.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-23 12:54
Peter i Sydney

Jag tror att Volvos eventuella framgångar är helt beror på hur nya XC90 blir mottagen. Det är helt klart Volvos viktigaste modell både i USA och Kina.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-23 21:31
IngoS

Förstår inte gnället på att KPMG gjort undersökningen. Den bygger ju på intervjuer med 200 höga chefer, som rimligtvis bör ha viss inblick och förståelse. De intervjuade kan tänkas ha egna vinklingar och agenda, men är det sannolikt att KPMG har det? Hade varit kul att se hela rapporten. PSA-Dongfeng är kanske också en av de givna vinnarna, med möjligheter till obegränsat stöd från kinesiska staten. Varför just SAIC (MG, Roewe etc förutom samägda företag med VW och GM)? Varför är de andra tre stora statliga kinesiska biltillverkarna inte med? En dag kan komma ett politiskt lappkast som vänder på världsmarknaden t ex för VW eller GM. Nissan-Datsun-Renault-Vaz-Dacia är kanske en av vinnarna. Putin lär stötta av inhemsk motorindustri generöst med utvecklingspengar. Slaget avgörs också på utvecklingsmarknaderna. Vilken bil vill 1,2 miljarder indier köpa? Suzuki har 37% av indiska marknaden och sålde över 1 miljon bilar. Instämmer i att Fiat/Chrysler kommer att ha en finansiell uppförsbacke.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-24 11:13
Janne G

Erfarenheten visar väl att alla som försöker investera i Chrysler får problem.

#a • Uppdaterat: 2014-01-24 18:57
true believer

Volvo bygger ju på ford produkter allt vad det innebär med Ford samma skräp bilar som opel. PSA, Renault, Fiat är väl de märken världen blir fattigare av att de försvinner, skulle inte lida av att volvo försvinner iaf. Ford är ju som bekant tråkiga bilar ;-) världens sömnigaste märke faktisk och det bygger vovlo på...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.