Det är enormt många märken som numera samsas i den biljätten Stellantis. Samgåendet mellan Fiat/Chrysler och PSA-koncernen innebar att bland andra prestandamärket Abarth, pickupmärket Ram och excentriska Citroën numera ingår i samma koncern.
Chefen för Stellantis, Carlos Tavares, ställer nu hårt mot hårt när det gäller vilka bilmärken som kommer finnas kvar framöver. De 14 bilmärkena som samlades när FCA och PSA gick samman får nu tio år på sig att upprätta och hålla sig till en strikt affärsplan, skriver Automotive News.
Ett av bilmärkena som behöver en riktning är Chrysler
Ett av bilmärkena som behöver en riktning är Chrysler, vars modellutbud bara består av två familjebussar och sedanmodellen Chrysler 300 som fyller tio år i år. Ett annat frågetecken är Lancia som numera bara säljer föråldrade småbilen Ypsilon i Italien.
De kommande tio åren måste varje bilmärke i Stellantiskoncernen alltså ta fram en affärsplan, hålla sig till den och hitta finansiering.
– Vi älskar alla våra bilmärken. Man dödar inte den man älskar Om de vinner kommer vi applådera. Om de förlorar får vi se vad vi gör, säger Carlos Tavares.
Läs också: Nissans huvudvärk: Fyrdubblad förlust efter krisåret
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.