I vår ska Årets Bil utses. Vinnaren brukar presenteras i samband med öppnandet av bilsalongen i Genève på vårkanten.
Men innan dess ska alla nya bilar testköras, och det har Vi Bilägares jurymedlem Tommy Wahlström gjort. Till sin hjälp hade han Anders Helgesson och Fredrik Diits Vikström.
I förra veckan publicerade vi flera specialavsnitt av Vi Bilägares podcast där du kan höra våra intryck. Vi har också presenterat en lista på modellerna som vi vill skicka till final.
Men det finns också gott om modeller som enligt oss inte uppfyller kriterierna för Årets Bil. Det behöver inte betyda att de nödvändigtvis är dåliga – det kan också vara så att de helt enkelt inte bidrar med något nytt och inte kommer röstas fram till final av vår jurymedlem Tommy Wahlström.
Du kan lyssna på ett specialavsnitt av vår podd här ovan där vi går igenom samtliga modeller, eller läsa sammanfattningen nedan.
Ford Mustang Mach-E
En helt ny elbil som Ford satsat miljardbelopp på att utveckla. Den har lång räckvidd, men inte så mycket annat att locka med enligt Tommy Wahlström-
– Jag undrar vem som köper den här bilen? Ingen som provkört den på dåliga vägar i alla fall, för den går ju som en anka. Den är usel och den känns som en stor och klumpig pickup med sin vaggande gång, säger han.
Även byggkvaliteten och de konstiga dörrhandtagen får kritik. Designen lyfts dock fram som ett köpskäl.
– Den är riktigt snygg och folk tittar på stan.
Dacia Spring
En superbillig elbil med långsam snabbladdning och ganska kort räckvidd. Men fördelen är prislappen. Hur dyr den blir är inte klart, men den blir betydligt billigare än alla andra elbilar på marknaden.
Dessutom väger den in på under 1 000 kilo vilket är fenomenalt lågt för en elbil. Dacia tror att bilen kan fungera som andrabil eller för äldre som bor på landsbygden.
– Jag gillar idén att bygga en lätt och billig elbil. Men det finns en förklaring till att den är Europas billigaste elbil. Jag tror inte den går till final, säger Anders.
DS 4
En lite lyxigare Citroën med fokus på design och komfort. Kommer även med eldrift framöver, men riskerar att bli en udda fågel på svenska vägar.
– Den går väldigt tyst och fint på vägen, den känns lyxig. Den känns tystare och mer påkostad än både BMW, Mercedes och Audi. Men om den tillför något nytt är synnerligen tveksamt, säger Anders.
Hyundai Bayon
En kompaktsuv som baseras på Hyundai i20 men upplevs som större. Bilen ger inte så mycket suv-känsla men sittpositionen är ändå något högre än i en vanlig bil med enklare insteg.
– Den är inte så dum och den trecylindriga motorn låter riktigt roligt. Jättekaxig liten sak och känns snabb, säger Anders.
Någon Årets Bil-vinnare blir den dock inte, även om bilen i sig är vettig.
– Det är mycket osannolikt.
Lynk & Co 01
En kompaktsuv som visserligen kan köpas som en vanlig bil, men företaget fokuserar mer på bildelning. Bygger på samma bottenplatta och teknik som Volvo XC40.
– Den bästa versionen av Volvo XC40 med bättre baksäte, men bilen är tre år gammal. Och Volvo har redan vunnit tidigare med XC40.
Nissan Qashqai
Tredje generationen Nissan Qashqai bygger vidare på samma koncept som tidigare, och det är inte så konstigt eftersom modellen sålt bra.
– Den har en bensinmotor som nästan är elbilstyst så länge den belastas hårt. Jag var övertygad om att motorn var avstängd men den var fortfarande igång, säger Anders.
– Men det räcker inte för vinst, säger Tommy.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- 14 oktober 2021 hx30 wrote : "Christer, jag…
- 14 oktober 2021 Guran wrote : "Den har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.