Personbilar drar in mer pengar än vad de kostar samhället.
Beräkningar visar att skatterna som tas ut på personbilstrafiken är högre än de samhällsekonomiska kostnader de orsakar.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har räknat på vad olika trafikslag kostar samhället och om transportsätten betalar sina egna kostnader.
Forskarna har tagit hänsyn till buller, slitage, utsläpp och olyckor inom väg, järnväg, flyg och sjöfart. De visade sig att den skatt som tas ut på personbilar är högre än vad de faktiskt kostar samhället. Personbilarna betalar alltså sina egna kostnader och mer därtill.
När det gäller tung trafik är däremot skatten lägre i relation till de kostnader trafikslaget orsakar. Bland annat nämner VTI att den tunga trafiken sliter hårt på infrastrukturen.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Forskarna har tagit hänsyn till buller, slitage, utsläpp och olyckor inom väg, järnväg, flyg och sjöfart. De visade sig att den skatt som tas ut på personbilar är högre än vad de faktiskt kostar samhället. Personbilarna betalar alltså sina egna kostnader och mer därtill.
När det gäller tung trafik är däremot skatten lägre i relation till de kostnader trafikslaget orsakar. Bland annat nämner VTI att den tunga trafiken sliter hårt på infrastrukturen.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Staten tackar inte nej till ett överskott från personbilstrafiken. De behöver få in varenda skattekrona de kan nu när det kommer fler munnar att mätta.
Jaha är det så, nu blev jag förvånad!
Någon förvånad??
Är denna kostnad inkluderat även sjukvården vid skador i trafiken ????????
Så har det säkert varit länge men bilisterna har alltid varit en god mjölkko när det behövs statsfinanser.
Min Prius är nog dock en ren förlustaffär för staten. :)
Volvo ägare, man kan även undra på om idrott och motionsverksamheten
betalar sina följdskador?
Ja Vidstige - du får mycket indirekta subventioner från staten..:)
Sedan tar ju "samhället" pengar från oss bilägare på fler sätt än genom bara skatter. Ett helt vanligt boendeparkeringstillstånd för att få lov att nyttja knappt 15 m² asfalt någonstans ute på gatan (utan någon garanti för att det ens finns en ledig plats, snarare tvärtom) kostar per kvadratmeter c:a 80 % av kvadratmeterhyran för min lägenhet! Den som betalar för besöksparkering i automaten betalar för samma asfaltsplätt per kvadratmeter mer än 1400 % av min lägenhets kvadratmeterhyra!
Ockerbegreppet är sällan mer aktuellt än i parkeringssammanhang.
#Konservator.
Det blir snart avgift för de som har eget garage eller tomt, som har möjlighet att parkera där istället för på gatan?
1000 på gatan, avgift 500 i eget garage, politikernas dröm"avgifter för allt".
Avgifter=skatt och ett finare ord för "skatt", men det har vi redan genomskådat för länge sedan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.