Nästa artikel
Bidrag till hemmaladdare
Nyheter

Bidrag till hemmaladdare

Publicerad 19 december 2017 (uppdaterad 19 december 2017)
Volkswagen har sedan början av juli i år haft en kampanj där man bjuder på laddbox och installationen av den till alla som köper ny elbil eller laddhybrid. Från och med 1 februari 2018 har regeringen beslutat att hjälpa de som vill skaffa laddmöjligheter hemma.
Regeringen har beslutat att ge ekonomiskt stöd på upp till 10.000 kronor till ägare av elbilar och laddhybrider som väljer att installera en laddbox vid sitt hus.
Det så kallade ladda-hemma-stödet ska gå till privatpersoner som väljer att installera laddning för helt eller delvis eldrivna bilar hemma, vid sitt hus eller sin stuga, rapporterar Sveriges Radio. Stödet träder i kraft 1 februari 2018, men redan från 1 januari kan de som installerar en laddbox ansöka om pengarna retroaktivt. De ska täcka upp till hälften av kostnaden för laddpunkten och indragning av el. Som mest utbetalas 10.000 kronor i ladda-hemma-stöd.

– För dem som har inkomster som gör att man kanske drar sig för att göra en installation för att man tycker att det blir för dyrt eller för osäkert så ger vi detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering. Jag hoppas också att det ska ge en extra skjuts för de som har funderat på att skaffa en elbil nästa gång, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till Sveriges Radio.  

Diskutera: Tror du att det nya stödet i förlängningen får fler att köpa elbilar och laddhybrider?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-19 08:39
Erkka

Vad kostar det ungefär att installera i en vanlig villa, inte kan det väl gå på 20kkr? Hur många Ampere kräver den av elanläggningen? Är boxarna kompatibla med alla bilar eller är den märkesberoende?

#2 • Uppdaterat: 2017-12-19 08:57
johnkommentar

Konstigt bidrag. Så vitt jag förstår är det inga problem att ladda i vanligt uttag 10 A. Varför dessa boxar?

#3 • Uppdaterat: 2017-12-19 09:11
L. Mäkinen

Vanliga 10A-uttag tappar styrka i kontaktblecken om man kör 10A lång tid. De första jag hade hemma att ladda i orkade helt enkelt inte med över tid. Det blev bättre med "märkesuttag".
Dessutom kan det finnas andra fördelar med en laddbox, exempelvis möjlighet att ladda med 16A eller med 3-fas för vissa bilar. Jag hade gärna haft en box hemma med fast sladd så jag kan ha den hängande framme. Att dra schuko-pluggen in och ut sliter på uttaget.

Har man en äldre installation hemma kanske det ändå är läge att se över den när man ska börja belasta kontinuerligt.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-19 09:40
johnkommentar

Ok, blev det värmeutveckling eller vad hände över tid?

#5 • Uppdaterat: 2017-12-19 10:06
Alfie

Totalt VANSINNE ! Bidrag för att göra av med mer EL ? Det propageras för att spara EL genom att byta till snåla energilampor och andra snåla apparater, stänga av "stand by" eltjuvar osv, men den "blinda GNUFLOCKEN" på elsavannen rusar åt ett annat håll när ledaren byter riktning. Ur elförbrukninmgssyfte är El bilar ett HELVETE, STOPPA FÖRSÄLJNINGEN. Ni beslutsfattare måste bestämma ER vad som är viktigast kanske luftmiljö eller kärnkraftverk - annat räcker inte till i framtiden. Som vanligt blockeras politikers hjärna om mer ån ETT alternativ skall beslutas.För att inte tala om elcycklar, trampa och motionera i stället.

#6 • Uppdaterat: 2017-12-19 10:20
Styrbjörn

Det är en investering, ökat effektuttag = mer skatt. Sen smyghöjs energiskatten med högre moms på köpet och Maggan kan stå och klappa händerna berättandes att Staten går som tåget medan kommunerna går på knäna.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-19 10:26
LennartJ

Jag installerade en Laddstation med kabel på landet för två år sedan för egna pengar, och främsta orsaken var enkelheten att ladda. Nu när jag beställde min nya e-golf får jag en gratis av VW med installation i brf.föreningens garage.
Ser detta som ett mp-snuttförslag, inget som avgör att skaffa el-bil. Alla bilar levereras med Laddkabel.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-19 10:30
LennartJ

Har man ett äldre el-installation i huset, bör en elektriker se över den. Detta borde faktiskt gälla alla oavsett el-bil eller ej.
Sedan kan man minsta laddströmmen i bilens laddare ifall man är osäker. Laddar man hemma har det inte så stor betydelse om det tar lite längre tid.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-19 10:45
L. Mäkinen

johnkommentar,
Mitt uttag blev varmt efter att jag hade laddat elbilen där ett tag (ett år, kanske) och då slog tempskyddet i stickproppen ifrån så det inte skulle hända nåt mer.

Alfie,
Med elbilar minskar den totala energianvändningen i landet jämfört med bränsledrivna bilar så du är "lite" fel ute.

#a • Uppdaterat: 2017-12-19 13:39
Grosser

En "laddbox" är de facto ett glofierat vägguttag med lyxiga funktioner eftersom själva laddaren är inbyggd i fordonet. MEN.. med det sagt så är de det RÄTTA sättet att ladda sitt elfordon, fast anslutning hela vägen från elcentral till fordon. Inga onödiga överhettningsproblem etc.
Det jag kan reagera på när bidrag delas ut är att installationskostnaden ökar ungefär med lika mycket som bidragets storlek.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.