Nästan hälften av alla bilar som Bentley säljer är numera suvar, i form av lyxmodellen Bentayga med ett grundpris på omkring två miljoner kronor.
Men det hindrar inte den brittiska tillverkaren från att ha planer på ytterligare en suv för köpare som tycker Bentayga är i billigaste laget.
Bentley har nyligen lagt ned den allra lyxigaste sedanmodellen Mulsanne och den klassiska, 6,75 liter stora V8-motorn som funnits i märkets modeller i någon form sedan 1950-talet.
När Mulsanne lades ned uppstod förstås frågan om vilken modell som ska ersätta den – om Mulsanne över huvud taget får någon ersättare. Och ett alternativ skulle eventuellt kunna vara en superlyxig suv, skriver Car and Driver som fått en intervju med Bentleychefen Adrian Hallmark.
Han förklarar också anledningen till att Mulsanne lades ned: den säljer i bara några hundra exemplar om året.
– Kostnaden för att utveckla sedanmodeller med tekniken och kraven på utsläpp och säkerhet innebär att de inte är billigare att utveckla än en bil vi kan sälja 5 000 exemplar av. Om vi bara ser en potential på 400–600 bilar per år blir den affären väldigt tuff att få ihop, säger Adrian Hallmark.
Han vill inte bekräfta rakt ut att Mulsanne ersätts av en suv, men det verkar onekligen vara ett av alternativen som Bentley undersöker. Om den dyker upp får den dock mer teknik från Volkswagenkoncernen än Mulsanne hade, och den klassiska V8-motorn är alltså nedlagd.
– Den tydliga indikationen vi har är att både premiumköpare och lyxbilsköpare numera ser suvar som väldigt attraktiva.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, nu när RR Culinan äntrat scenen känns ju onekligen en Bentayga lite VÄL billig.... :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.