Nästa artikel
Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn
Nyheter

Slutkört för Bentley Mulsanne – och den klassiska V8-motorn

Publicerad 15 januari 2020 (uppdaterad 16 januari 2020)
Nu är det Volkswagenteknik och hybridmodeller som gäller.

Bentley har i flera år haft två sedanmodeller som sålts parallellt. Men nu går den lyxigaste av dem – Bentley Mulsanne – i graven.

Det innebär också slutet för märkets klassiska V8-motor som tjänstgjort ända sedan 1959 års Bentley S2. Med nya och hårdare utsläppsregler i antågande kan Bentley inte längre ha två olika motorfamiljer och därför skrotas den gamla V8:an.

Mulsanne ersätts av Bentley Flying Spur som har mer teknik under skalet från Volkswagen och där även motorn har sina rötter i VW-koncernen. Om några år kommer dessutom en Flying Spur som hybrid, ett steg i Bentleys mål att lansera en hybridvariant av alla märkets modeller.

För att fira av V8-motorn lanseras en specialversion av Bentley Mulsanne som bara ska byggas i 30 exemplar. Den har bland annat små skisser av V8-motorn i den analoga klockan samt mätarna för bränsle och olja. I sista versionen av motorn ligger effekten på 530 hästkrafter och vridmomentet på 1 100 Nm.

Utvecklingen av V8-motorn började hos Rolls-Royce 1952, men när märket hamnade i BMW:s ägo gick Rolls-Royce över till BMW-motorer. Bentley fortsatte dock utveckla motorn i flera år och ända sedan 1968 har motorn haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre, med hänvisning till motorns cylindervolym på 6,75 liter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-16 15:13
Apex

Undrar hur många miljoner dieselbilar VW har sålt sedan 1997 kontra Toyota hybrider. Ändå ligger VW före Toyota när det gäller elektrifiering.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-18 15:18
Apex

Shogun

Dieselgate var svårt att missa. Oavsett så har VW tjänat ett x antal miljarder på dieselbilar sedan 1997 med betydligt fler än 14 miljoner sålda. Jag tror att biltillverkare skiter i vad de har på samvetet vare sig de heter Volvo, VW eller Toyota.

De ligger före eftersom de har en konkurrenskraftig elbil redo för produktion. Toyota har missfostret Mirai.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.