Bentley har precis som många andra lyxbilstillverkare lanserat en suv. Och försäljningen av Bentayga, som modellen heter, går så bra att lyxigaste modellen Mulsanne nu fått stryka på foten.
Nu har det blivit dags för en uppdatering av Bentley Bentayga. Största nyheten märks på utsidan: bakpartiet ser nu ut att vara hämtat från Continental GT vilket ska knyta ihop modellprogrammet bättre.
Men det finns även några mindre designförändringar som kanske inte märks vid en första anblick. Alla karosspaneler har gjorts om, grillen är större och mer upprätt och vindrutespolningen görs nu med 22 inbyggda strålar i vindrutetorkarna.
På insidan kan köparna njuta av ett uppdaterat infotainmentsystem, ny ratt och nya stolar. Passagerarna ska ha fått upp till tio centimeter mer benutrymme men det är oklart hur Bentley lyckats med det utan att förlänga bilen. Eventuellt kan det bero på att stolarna blivit tunnare.
Läs också: Bentley pensionerar klassiska V8-motorn
Laddhybrid kommer senare
”Instegsversionen”, om termen tillåts i en Bentley, har fortfarande V8-motor på 550 hästkrafter. Senare dyker även en W12-version upp samt en laddhybrid.
– Sedan lanseringen har Bentayga varit definitionen av en lyxsuv. Precis som Continental GT har den skapat en helt ny del av marknaden och sedan vi satte utgångspunkten har många andra dykt upp i klassen. Men ingen annan bil kan erbjuda bredden för att utmana Bentayga, säger Bentleychefen Adrian Hallmark.
Han påpekar att ingenjörerna utgått från synpunkter som samlats in från tidigare Bentayga-ägare, varav 70 procent var helt nya för märket.
Vid sidan av Bentayga finns uppgifter om att Bentley planerar en ännu lyxigare suv-modell, för den som tycker Bentayga med ett grundpris före tillval på omkring två miljoner kronor är för billigt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla biltillverkare måste ha en SUV, för att hänga med racet !
Vilken dinosaurie. Skulle skämmas ihjäl i en sådan.
Jag skulle njuta i en sådan
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.