Det var många som reagerade när Bentley meddelade att märkets klassiska V8-motor på 6,75 liter skulle försvinna. Nu går även märkets tolvcylindriga motor samma öde till mötes.
Den så kallade W12-motorn består i princip av två ihopsatta V6-motorer. Tekniken har funnits tidigare inom Volkswagenkoncernen både som W8, W12 och W16.
Nu uppger Bentley att produktionen av W12-motorn ska läggas ned i april 2024, alltså om lite mer än ett år. Det sätter stopp för perioden med W12-motoriserade Bentleybilar som inleddes 2003.
När produktionen läggs ned ska över 100 000 exemplar ha byggts – höga siffror för en nischtillverkare. Sedan lanseringen har effekten höjts med 37 procent och vridmomentet med 54 procent. Utsläppen har sänkts med 25 procent.
Bentley gör ingen hemlighet av att det är elektrifieringen som gör att W12-motorn försvinner. På kort sikt ska den ersättas av V6- och V8-motorer, men i början av 2030-talet ska hela modellutbudet vara elektrifierat – först i form av hybrider och laddhybrider men senare även i form av helt eldrivna batterielbilar.
– Vår progressiva resa mot hållbar lyxmobilitet innebär att vi måste göra ändringar på alla områden, säger Adrian Hallmark, chef för Bentley, i ett uttalande.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.