Även om Mercedes nu storsatsar med flera nya elbilsmodeller är den ”vanliga” C-klassen fortfarande en extremt viktig modell. Dagens generation har sålts i 2,5 miljoner exemplar.
Det är dock hög tid för en ersättare. Den får bland annat ny design som knyter an till E-klass och en stor, stående pekskärm för infotainmentsystemet ungefär som i nya S-klass.
Den mest intressanta nyheten för många köpare gäller dock laddhybriderna. Nya generationen Mercedes C-klass kommer som laddhybrid både med bensinmotor och dieselmotor, och med betydligt längre räckvidd än i dag.
Nya generationen C-klass som laddhybrid får betydligt längre räckvidd än i dag
Stora suven Mercedes GLE har en räckvidd på upp emot tio mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är användbart för den som till exempel pendlar till jobbet eller kör mycket i stadstrafik. Utsläppen blir då betydligt lägre än för en laddhybrid med 5–6 mils räckvidd.
Nu kommer samma långa räckvidd även till den betydligt mer överkomliga C-klassen, skriver Autocar. Både bensindrivna C300e och dieselmodellen C300de får ett nästan dubbelt så stort batteri, från 13,5 till 25,4 kWh, vilket ger en elräckvidd på omkring tio mil.
Mercedes C-klass lanseras officiellt senare under året. De exakta specifikationerna och priserna är inte bekräftade.
Att modellen kommer som laddhybrid med dieselmotor är ovanligt – det är en lösning som ingen av konkurrenterna erbjuder. Volvo har till exempel övergivit tekniken och även Audi har räknat bort den.
Läs också: Nytt test avslöjar: Så långt kommer laddhybriderna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.