Mazda har i flera års tid till stor del stått emot trenden med små, turboladdade motorer. Det har funnits turbomotorer i Mazdas modeller i vissa länder, men på det hela taget har märket satsat betydligt mer på större motorer utan överladdning.
Tekniken kallas Skyactiv och har på senare år dessutom kompletterats av en ny motortyp som döpts till Skyactiv-X. Den ska kombinera fördelarna med en bensin- och dieselmotor, men inte heller den har någon turbo.
Nu kan dock något vara på väg att hända. I flera år har det spekulerats kring om Mazda ska ge efter och börja erbjuda turbomotorer i större skala, och nu har sajten Jalopnik kommit över dokument som eventuellt kan avslöja framtidsplanerna.
Mazdas interna modellkoder för nästa års bilar visar att en ”Mazda 3 HB PP Turbo” är på ingång. HB står för hatchback vilket innebär halvkombi, men enligt Jalopnik ska Mazda 3 erbjudas med turbomotor både som halvkombi och sedan.
Om uppgifterna stämmer får modellen fyrhjulsdrift och förmodligen även automatlåda som standard.
Det finns inga uppgifter om effekt eller vridmoment, så vi får helt enkelt vänta in Mazdas officiella besked.
Vi Bilägare långtestar just nu Mazda 3 med Skyactiv-X-motorn. Läs alla uppdateringar här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vw 1.0 tsi spöar Mazda 2.0
Något i otakt med tiden.
Ja absolut är det så Jarl, VAG:s 1,0tsi spöar Mazdas motorer rejält i att vara en tråkig motor. Där har faktiskt inte Mazda en chans.
Har kört nya Mazda 3 med 180-hästarn och vags trepip är roligare. Min favorit i klassen i övrigt, hade jag kunnat köpa den med en liknande motor som jag har i BMWn så hade jag gjort det direkt.
Ja om man som många kört diesel sista 10-15 åren och så sätter man sig i mazdan så är det som det är en motor från 1995 under huven.
Det händer ingenting förrän varvräknar nålen får spel.
Hopplöst omodernt uppträdande och inte ens snål.
Skall mazda vara kvar får dom nog tänka till.
Exakt MSO, det är som en motor skall vara som skall köras aktivt.
VAG:s trepip är så nära en disel du kan komma i uppträdandet.
Inget fel på det, utan en trevlig snål motor i en bruksbil.
En Mazda är konstruerad för att köras aktivt, både chassi och motor är riktigt inspirerande.
Men så klart vanligen så kör man inte så utan är bortskämd med turboladdade motorer.
Tänk bara en gammal turbolös dieselmotor, där hände det ingenting oavsett vart varvräknarnålen pekade mellan 1000-3000rpm. Och sedan blev det helt stopp.
Känslan när jag köpte min förta Saab 9000 turbo 2,3T från 1996 var däremot något helt annat...
Men som en bruksbil så vill jag heller inte ha en Mazda bensinare. Då väljer jag nog också 1,0tsi i all sin anspråkslöshet, eller för den skull hellre en PSA trepip som är lite rappare.
Så jag är benägen att hålla med om din slutsats om att Mazda har satsat lite fel på att hålla fast vid sugmotorer om dom vill nå en bredare kundkrets.
Det är bara slöseri på pengar att utveckla nya dyra motorserier. En motorserie har en livslängd på decennier och tar flera år att utveckla. Vi kan inte fortsätta investera miljarders miljarder i gammal ohållbar teknologi. Fokusera på elektrifiering.
Behöver man en bensinmotor så bör det gå att köpa in från annan tillverkare. Att tillverka alla motorer in house kan knappast vara lika viktigt 2020 som 1995.
VAGs 1.0 tsi är värsta skitmotorn jag nånsin kört, tappar plötsligt kraften totalt om varven går ner och man blir stående med en bil som inte kommer ut fläcken. Riktig skit. Samtliga Mazdas motorer helt i annan klass. Snacka inte BS.
Jag har inga problem med motorer som måste varvas, men Mazdas 180hk kändes alltid slö och den var inte speciellt varvvillig. Lät otrevligt och var ryckig.
Synd för som sagt så är det i övrigt en riktigt jävla bra bil, bättre på allt än min BMW förutom utrymmen och infotainmentsystem. Det enda som fattades var en rolig motor.
Bra att rena elbilar får premie - fossil bilar med hybrid variant är ju bara ett spel för galleriet - dvs för politikers ego samt storstads miljöaktivisten som inte vill smutsa ner på ”hemmaplan”.. löjligt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.