Tesla verkar ha gett upp sina planer på att få sitt självkörningssystem att fungera enbart med hjälp av kameror.
Våren 2021 meddelade företaget att de slutar utrusta sina bilar med radarsensorer, för att enbart förlita sig det helt kamerabaserade systemet som de kallar Tesla Vision.
Men i december förra året antydde ett läckt dokument från myndigheten FCC att detta kunde vara på väg att ändras – igen.
Dokumentet rörde ett typgodkännande av en ny typ av radar, som enligt uppgift ska kunna producera betydligt mer högupplöst data än de enheter Tesla använt tidigare. Tesla bad myndigheten att hålla det hela hemligt fram till januari 2023.
Nu verkar det som att den nya radarn har hittat sin väg till Teslas produktionsbilar. Detta enligt ett twitterinlägg från den kända "Teslahackare" som kallar sig Greentheonly.
Paging all hw4 radar deniers, I guess.
— green (@greentheonly) June 13, 2023
What is the first thing you do when you get a HW4 car? You take it apart of course pic.twitter.com/THr7f3uKs8
I inlägget visar han bilder på vad han menar är delar från en Tesla Model X som han skruvat isär, och som är utrustad med vad som förefaller vara en radarsensor.
Bilen är enligt uppgift helt ny, och utrustad med den senaste, fjärde generationens datorhårdvara kallad HW4.
Tesla har fått utstå hård kritik för att strunta i radarsensorer. Kritiker menar att beslutet var oansvarigt ur säkerhetssynpunkt, eftersom vanliga, optiska kameror fungerar dåligt under vissa förhållanden.
När Vi Bilägare i vintras provkörde den senaste generationens Tesla Model S, som inte är utrustad med radar, upplevde vi att förarassistenten Autopilot slutade fungera när vindrutan smutsades ned av vägsalt. I sådana situationer kan en radar vara bra att ha för funktioner som automatisk nödbroms, eftersom den inte påverkas av begränsad sikt på samma sätt.
Andra biltillverkare, exempelvis Geely, har gått ett steg längre. Volvos kommande flaggskeppsmodell EX90 är utöver kameror och radar även standardutrustad med ljusradar, eller lidar, eftersom företaget menar att det är säkrare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.