Prototypen iX3 visar hur kommande produktionsversion kan se ut och prestera.
BMW har tidigare pratat om sina planer att elektrifiera suven X3. På bilsalongen Auto China som nyss inletts i Peking passar biltillverkaren på att visa upp konceptet iX3, en försmak av vad vi kan förvänta oss om två år när bilen sätts i produktion.
IX3 skiljer sig från vanliga X3 bland annat genom en mer sluten front. Mindre luftintag gör enligt BMW gott för aerodynamiken. Bilen har också fått en annan karaktär än versionen med förbränningsmotor och det yttrar sig i specialutformade fälgar och detaljer på stötfångaren. Laddluckan sitter ovanför vänster framhjul och kraftkällan är ett högspänningsbatteri som enligt nya körcykeln WLTP ger en räckvidd på över 40 mil.
BMW berättar att de tagit fram en flexibel arkitektur för att nå sin målsättning att leverera en halv miljon elektrifierade bilar i slutet av 2019. Den flexibla plattformen gör att det går att producera bilar med framhjuls-, bakhjuls, eller fyrhjulsdrift på samma grund. Det ska också bli enkelt att stoppa in olika drivlinor: förbränningsmotor, laddhybrid eller eldrift.
Året efter BMW iX3 lanseras kommer nästa helelektriska BMW: iNext. Den är självkörande på nivå 4, alltså steget under total autonomi.
Diskutera: Tror du att BMW iX3 kommer att bli en försäljningsframgång?
Året efter BMW iX3 lanseras kommer nästa helelektriska BMW: iNext. Den är självkörande på nivå 4, alltså steget under total autonomi.
Diskutera: Tror du att BMW iX3 kommer att bli en försäljningsframgång?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.