Audi har nyss visat upp den senaste medlemmen i elbilsfamiljen. Den heter e-tron GT och är en prestandasedan som kommer i två olika utföranden med räckvidd på upp till 48,7 mil enligt WLTP-körcykeln.
I en intervju med CNET erkänner Audichefen Markus Duesmann att Tesla i nuläget ligger i framkant när det gäller räckvidd. Men han uppger också att framtida elbilsmodeller förmodligen får kortare räckvidd – inte längre.
– Att stoppa i enorma batterier för tusentals kilometers räckvidd… Jag är inte säker på att det är en trend som kommer fortsätta. Räckvidden kommer sjunka eftersom laddinfrastrukturen blir tätare, säger han.
Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en förbränningsbil, och det kan i dagsläget upplevas som mer ovant för en förare som inte är insatt.
– Men när man är van att ladda sin elbil tror jag batterierna börjar minska igen, eftersom de gör bilarna onödigt tunga, dyra och stora.
Läs också: Så står sig nya Audi e-tron GT mot utmanarna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.