Den tidigare chefen för Audi, Rupert Stadler, har för första gången uttalat sig i rätten där han står åtalad för bedrägeri efter att Volkswagens dieselskandal avslöjats. Han nekar till anklagelserna.
Rupert Stadler har bland annat berättat om den extremt stressiga arbetsmiljön. Han kunde få 200 mejl om dagen som hans sekreterare tog emot men många av dem hann han aldrig läsa. Den tidigare Audichefen befann sig bara på kontoret några timmar per vecka för att annars vara på resande fot, uppger Automobilwoche.
Precis som tidigare hävdar Rupert Stadler också att utsläppsfusket gjordes möjligt av en grupp ingenjörer, enligt Automotive News. De gav inte tillräcklig information till ledningen och styrelsen för att fusket skulle kunna stoppas, något som även hävdats i tidigare rättegångar när det gäller dieselgate.
Rupert Stadler anklagas för att ha känt till utsläppsfusket och låtit bli att stoppa försäljningen av ”fuskbilarna”, något han kan dömas till fängelse i mellan ett halvår och tio år för. Hans advokat är kritisk till hur rättegången gått till. Rättegången beräknas inte vara klar förrän om två år.
Även Volkswagens tidigare chef Martin Winterkorn och den tidigare utvecklingschefen Wolfgang Hatz står åtalade för brott i samband med dieselskandalen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hahaha, vilka bortförklaringar. Alla visste nog precis vad de höll på med, ingenjörerna inräknat.
Fast när alla skyller på alla går alla fria
Milky: Inte mycket till verklighetsförankring där inte.....
Har du en aning om hur merparten av riktiga chefer jobbar där ute? Glidarpositioner...jo men visst....
Visst finns det chefer som kan "glida" bitvis men kan garantera dig att den absolut stora merparten jobbar betydligt fler timmar än de flesta och har rejält med ansvar med. Stress på ett helt annat sätt med än de som kan släppa jobbet kl. 4 och sen inte tänka på det mer förrän dagen efter....
Däremot håller jag med dig om att en chef har ansvaret för vad de under sig gör till stor del med, så oavsett om det visar sig att det är en utvecklingsgrupp under honom som fixat fusket så är det hans ansvar. Sen vet ju de flesta att i en Tysk industriheriaki så skulle inte en grupp ingenjörer våga ta det beslutet själva utan order eller klartecken iaf uppifrån.
Och vem var chef över ingenjörerna?
Men ljuger som barn, brottslingar och politiker brukar göra!
Jag vänder mig också mot föreställningen om att chef generellt skulle vara någon glidarposition.
Man är på något sätt ständigt i tjänst på något sätt, för en del får man nästan vara förälder, man hamnar ofta i en sits där man måste balansera krav uppifrån med att ändå vara juste och ta hand om sin personal, sjuk kan man egentligen inte vara utan man måste se till att allt rullar på ändå o.s.v.
Jag tycker inte det är orimligt att en sådan tjänst betingar en bra lön.
Ang. hela denna fusk-skandal så förstår jag inte varför folk köper bilar från dessa fuskföretag. Jag kommer troligtvis aldrig titta på en VAG-produkt inom översiktlig framtid förrän de visat att man kan lita på dem igen...
Och arbetare vill bara ha högre lön, kortare arbetstid, mer förmåner, ansvarsfrihet de också (omöjliga att sparka) och längre semester...
Apropå generaliseringar... :-)
Men Audi-chefens uttalande är naturligtvis rent nonsens, som högsta chef är han ansvarig över sina underordnade och därmed ytterst skyldig till fusket.
Men inför ett fängelsehot så provas säkert alla möjliga och omöjliga ursäkter.
Huvudsaken är att personerna får en rättvis rättegång. Jag är väldigt glad att ingen av ovanstående användare sitter som domare.
Och i Sverige ska vi inte ha fler rättegångar som "sköts" av medier och diskussionsforum. Media lät glatt Kronér, Virtanen och Timell löpa gatlopp, la ut egna intervjuer med påstådda vittnen - och slog därmed undan benen på domstolarnas möjlighet till en rättvis och opartisk rättegång. De tre blev dock frikända, men fick sina karriärer förstörda - bara för att medierna publicerade namnen långt innan åtal var väckt med förklaringen "det stora allmänintresset". Fruktansvärt.
Högsta chefen har det avgörande ansvaret.
Självklart ska alla få en rättvis rättegång.
Men faktum kvarstår att företagen ( oavsett vem som har ansvaret inom företaget) har fuskat. Även om mitt val att avstå att handla av dem igen förmodligen inte kommer göra någon skillnad så blir lite av en principsak. Jag tror det bästa sättet att stävja dylikt är sluta handla av företag som bevisligen fuskar.
F.d. Audichefen kommer nog åka dit på nått sätt.
Frågan jag ställer mig är: Om alla ansvariga antingen är utbytta, slutat eller på annat sätt inte finns kvar i organisationen, är det då "accepterat" att köpa produkter från företag som fuskat?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.