Nästa artikel
Audi visar bränslecellskoncept
Nyheter

Audi visar bränslecellskoncept

Publicerad 13 januari 2016 (uppdaterad 13 januari 2016)
Audi visar upp sin senaste konceptbil på bilmässan i Detroit. Den här gången är det en fyrhjuldriven vätgasbil som ska väcka intresse.
Audi talar sig varma för bränslecellstekniken i pressmeddelandet som kom i och med uppvisningen av det nya konceptet, men säger ingenting om när det kan vara aktuellt att börja producera det i större skala. Bland annat säger Audi nu att bränslecellsbilarna har högre verkansgrad än förbränningsmotorer, det går att ta sig 60 mil på en tankning och att tankningen sker på under fyra minuter. Dessutom har tekniken blivit mindre, lättare och billigare.

Audi h-tron quattro, som konceptbilen heter, har förutom bränslecellerna också solpanel på taket för att samla ihop några extra mil och ett batteri som levererar extra kraft i accelerationerna. Vid normal körning har föraren tillgång till 110 kW, knappt 150 hästkrafter, men när extrabatteriet slår in får man 100 kW extra det vill säga totalt cirka 285 hästkrafter. Det ska ta h-tron quattro från noll till hundra på under sju sekunder.

Diskutera: Tror du att vätgas är ett framtidsbränsle?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-13 12:21
PREVIA

Vad är bränslecellsmotorer för något? I den vätgasbilen som redan säljs sitter det elmotor i.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-13 12:28
Andreas Svensson

Det är förstås helt riktigt, ibland går det för fort. Rättat nu.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-13 12:42
saabnisse

Otäckt med H2-flaskan längst bak, kan bli en rejäl knall vid en påkörning!

#4 • Uppdaterat: 2016-01-13 13:30
celef

baken ser okej ut och då framför allt lamparrangemanget, men resten av det yttre ser tråkigt och oinspirerat ut, inredningen känns däremot kul och lite spännande, men tyvärr ändå inte nytt. audis inredningsteam måste få vara med och tycka till om det yttre också.

vätgas är bra, om toyota väljer vätgas så är vätgas bra!

#5 • Uppdaterat: 2016-01-13 20:22
PREVIA

Audi har nog inte hängt med i teknikutvecklingen och därför har man inte någon vätgasbil som går att tillverka till den kostnadsnivå som behövs för att kunna sälja bilar till vanliga konsumenter. Om några år kommer man nog att ha mer än konceptbilar att komma med på samma sätt som med hybridbilarna.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-13 21:05
saabnisse

Ja jag vet inte riktigt, tekniken har de säkert, den är inte så märkvärdig egentligen och ett fötetag i VAG-koncernen har givetvis resurser så det bör räcka. Om man bortser från placeringen av den bakre gasflaskan är nog inte konstruktionen så tokig.
Designen är ju kanske lite konservativ, men ändå lite nyskapande. Jag tycker nog den är lite diskret elegant och som väl är utan de vulgära utsvävningar som så ofta kännetecknar konkurrenter från Asien.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-14 01:24
Gunnar Lindberg

Bränslecellsbilar ser ut som en omöjlig omväg. Infrastrukturen är så gott som obefintlig, tekniken dyr, gasflaskorna riskabla. Ska man köra på el så är det bättre att tanka el. Om tio år är räckvidden godkänd och snabbladdare finns för längre resor. Annars laddar vi med billig hushållsel.
Bilen är snygg!

#8 • Uppdaterat: 2016-01-14 09:35
saabnisse

Det är nog riktigt Gunnar, det är nog så att varje stor tillverkare med självaktning måste visa upp ett bränslecellskoncept om de inte tar steget fullt ut till serietillverkning.
Men framtiden för vätgas som drivmedel tror jag inte på, där är den nog bättre för fordonsgas och el där infrastrukturen redan är utbyggd.

När det sedan gäller just den här Audin är det främst den hiskeliga färgen och de fula fälgarna som stör utseendet.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-14 10:59
quattron

Infrastrukturen behöver man väl inte oroa sej så mycket om. När tillräckligt många av de stora tillverkarna har bilarna så kommer det att gå snabbt. Även om det inte är alls i samma dimension så hade vi ju samma historia med E85 för ett antal år sedan. Alla mackar fick byggas om vilket också skedde på de flesta ställe. Sen vet man ju iofs hur det gick med det, men detta är ju något helt annat. Rom byggdes som bekant inte på en dag och har de stora ansett att detta är framtiden så kommer det helt säkert att bli så. Vår "vanliga" el behövs snart till annat än bilar. Ganska tydligt idag.

#a • Uppdaterat: 2016-01-14 12:05
LC4ever

Klart att vätgas är framtiden.
El-bilar i form av batteri-bilar kommer att vara en parentes i bilhistorien.
Att infrastrukturen skulle vara komplicerad, nja.
Vi bygger i dag gigantiska byggnader, sätter dem mitt i Nordsjön, pumpar in råolja, raffinerar det till bensin, transporterar bensinen till mackar. Och detta anser vi vara normalt.
Så att bygga upp vätgas borde inte vara värre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.