Sedan flera decennier har BMW samlat ihop sitt modellprogram i olika klasser, som 3-serien och 5-serien. Suvar heter ”X” i förnamn och elbilar benämns med ”i”.
Efter bokstaven kommer ett nummer som hintar om hur stark bilen är. Från början var numret taget från motorns cylindervolym, men den principen har frångåtts för länge sedan. De laddbara bilarna har också en extra benämning efter modellnamnet som visar hur stark bilen är och vilka hjul som driver bilen, som i4 eDrive40 för en bakhjulsdriven modell och X5 xDrive45e för en fyrhjulsdriven laddhybrid.
”BMW har sökt varumärkesskydd för 48 olika modellnamn”
Nu ska BMW göra om strukturen. Enligt sajten Carbuzz har BMW sökt varumärkesskydd för 48 olika modellnamn.
BMW:s vanliga bensin- och dieselbilar ska heta som de gör i dag även i fortsättningen – till exempel 530i med bensinmotor eller 320d med dieselmotor.
Nyheten är att de eldrivna modellerna i stället får ett ”i” instoppat före siffran: till exempel i750 för en eldriven 7-serie med en motoreffekt som motsvarar en 5,0 liter stor förbränningsmotor. De mindre elbilarna följer samma princip, som i420 och i530.
Men hur blir det med suvarna? Där ska BMW stoppa in ett ”X” före siffran. En eldriven BMW i 1-serien med en motoreffekt som motsvarar en 3,0-liters förbränningsmotor döps därmed till BMW iX130. Och om bilen är fyrhjulsdriven? Då får bilen heta ”xDrive” i efternamn, som exempelvis i550 xDrive.
Vad som händer med de udda modellnamnen BMW iX och BMW XM, som inte riktigt passar in bland övriga modellnamn, är oklart. Eventuellt döps de om för att bättre passa in i namnsystemet.
Även hos Audi ska modellnamnen göras om. I dag heter elbilarna ”e-tron” i efternamn, och den benämningen ska finnas kvar, uppger Audichefen Markus Duesmann för lokaltidningen Heilbronner Stimme.
Däremot ska Audis eldrivna modeller ha en modellsiffra som är jämn, medan Audimodeller som har förbränningsmotor får en udda modellsiffra.
En eldriven version av dagens Audi A4 ska därmed heta A4 även i fortsättningen, och en Audi A6 med eldrift heter fortfarande A6. Men förbränningsversionerna av dessa modeller döps i stället om till A5 respektive A7.
Förbränningsversionen av Audi A4 kan döpas om till A5
En artikel från amerikanska Car and Driver hävdar dock att Audi ska skrota modellnamnet e-tron. Elbilsmodellerna ska märkas ut genom att de får ett ”E” i namnet i stället för ett ”A” – och en eldriven A4 kan därför enligt dessa uppgifter döpas till Audi E4.
Ännu krångligare blir det när Audi enligt uppgifterna till Car and Driver väljer att döpa den eldrivna ersättaren till dagens A3 till ”E3”. Det är ju en udda siffra som i resten av modellprogrammet alltså ska vara förbehållet bilar med förbränningsmotorer.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.