Biltillverkarna är just nu mitt uppe i en enorm satsning på elektrifiering. I princip ska nästan alla märken byta ut hela modellutbudet under de kommande åren.
Det innebär inte bara nylanseringar av eldrivna modeller, utan också att befintliga modeller läggs ned. Redan tidigare har klassiska modellnamn som Accord och Mondeo tvingats stryka på foten, och i år kom besked om att flera andra modeller ska läggas ned.
I den här artikeln har vi samlat några av alla bilmodeller som ska försvinna inom kort, eller som redan är borta från utbudet.
Audi A1 och Q2
Audi ska sluta bygga småbilen A1 och kompaktsuven Q2 för att istället fokusera mer på dyrare och lyxigare elbilar.
Audi A1 lanserades i sin första generation 2010 och bygger på samma grundteknik som Volkswagen Polo. Audi Q2 är märkets minsta suv-modell som presenterades 2016, men inte heller den verkar alltså vara värd att hålla liv i enligt Audi trots att försäljningen av suvar ökar kraftigt.
Audis roll i den stora VW-koncernen ska vara premiumbilar, enligt Markus Duesmann, och märket har bland annat planer på en helt eldriven sedanmodell som ska presenteras 2025.
BMW i3
Det har varit en utdragen process att lägga ned BMW:s minsta elbilsmodell. I juli uppgav BMW att i3-modellen till slut lagts ned och att de sista exemplaren byggts i fabriken i Leipzig. Åtta och ett halvt år är lång tid för en bilmodell att leva men nu är det alltså slut.
Sist ut blev specialversionen BMW i3s Home Run Edition som fick matt lackfärg och en del annan extrautrustning och som bara byggdes i tio exemplar. Modellnamnet i3 ska nu istället användas för en eldriven 3-serie i Kina.
Citroën C4 Spacetourer
Citroën väljer nu att lägga ned tillverkningen av Grand C4 Spacetourer i fabriken i Spanien senare i år. ”Det är slutet på ett viktigt kapitel för Citroën”, skriver märket i ett pressmeddelande.
Citroën ska precis som andra bilmärken fokusera mer på suvar, men ska fortsätta med vissa mpv-modeller som baseras på transportbilar. Citroën ska dock inte skrota de ”vanliga” biltyperna helt.
Dodge Challenger
Det är 14 år sedan Dodge började sälja muskelbilen Challenger i sin senaste upplaga. De första teaserbilderna på modellen dök upp redan 2005 – alltså för 17 år sedan.
Men nu är det snart slutkört för en av bilmarknadens mest långlivade modeller. Dodge har gjort klart att Challenger och sedanmodellen Charger ska sluta tillverkas i december 2023, och då ersättas av mer elektrifierade muskelbilsmodeller. Dodge Charger lanserades som modellnamn 1965 och Challenger kom 1969.
Fiat Panda 4x4
En klassisk bergsget ser av allt att döma ut att läggas ned. Nu går det inte längre att beställa en ny Fiat Panda 4x4.
1983 släpptes Panda som fyrhjuldriven bergsget. Det var främst hos sydeuropeiska familjer och bönder som modellen rullade – snarare än gick – hem. Modellen gjorde sig känd för att vara en billig, anspråkslös och ekonomisk fyrhjulsdriven liten krabat, som också passade familjens vardagliga behov. Succén var ett faktum.
Inte heller generation två, lanserad år 2003 gjorde anspråk på varesig lyx eller glamour. Även den tredje generationens Panda släpptes i ett särskilt 4x4-utförande. Nu har modellen permanent fyrhjulsdrift som kan styras elektroniskt och är utrustade med självlåsande differential, som kan fördela drivningen mellan hjul på samma axel beroende på vilket hjul som för stunden har bäst grepp.
Ford Fiesta
Fords småbilsmodell Fiesta ska läggas ned. Det är ett klassiskt modellnamn som dök upp första gången redan 1976. Modellen är nu inne på sin sjunde generation. Försäljningen har sjunkit när köparna istället väljer suvar och crossovermodeller som exempelvis Ford Puma.
Ersättare blir en eldriven crossover som bygger på Volkswagens så kallade MEB-plattform, som även ligger till grund för bland andra Volkswagen ID.3.
Kia Stinger
Den ovanliga halvkombimodellen Kia Stinger är redan borttagen från Kias svenska sida, och inom kort försvinner den även från andra marknader.
När bilköparna i allt högre utsträckning väljer elektrifierade suvar blir det svårare att försvara en sportig halvkombimodell med bakhjulsdrift och turbomotor i utbudet – även på marknader där den biltypen tidigare sålt bra. Kia Stinger utvecklades av Albert Biermann som den koreanska tillverkaren lockade över från BMW:s M-division, och Stinger fick mycket beröm för sina köregenskaper.
Lamborghini Aventador
Efter mer än tio år har Lamborghini byggt det allra sista exemplaret av toppmodellen Aventador.
Faktum är att Lamborghini redan slutat bygga Aventador en gång tidigare. Men mer än 500 exemplar gick förlorade när lastfartyget Felicity Ace sjönk. Produktionen återupptogs, men nu läggs modellen alltså ned igen.
Aventador är den sista modellen som Lamborghini planerar att bygga med den högvarviga V12-motorn utan överladdning. Märkets V12-historik går tillbaka ända till 1964 och det var först till Aventador som det utvecklades en helt ny motor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 23 januari 2023 lsoderlund skrev: Bmw I3 är…
- 23 januari 2023 Saknar inte någon av dem.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.