Nästa artikel
Audi A4 får diskret uppdatering
Nyheter

Audi A4 får diskret uppdatering

Publicerad 27 oktober 2011 (uppdaterad 28 oktober 2011)
Här är uppdaterade Audi A4. Ansiktslyftet är försiktigt, med små kosmetiska förändringar. De stora nyheterna finns i stället under huven.

Fyra år har passerat sedan nuvarande generation A4 rullade ut i trafiken. Nu väntar en uppdatering för att öka intresset kring Audis mest populära modellserie. Ansiktslyftet gäller A4 sedan och A4 Avant, liksom fyrhjulsdrivna A4 allroad quattro och prestandavarianten S4.

För ett otränat öga är nyheterna på utsidan svåra att upptäcka. Bland annat har huven gjorts mer sluttande och strålkastarna arbetats om, grillen har fått sina övre hörn inslagna och stötfångarna en ny form med rektangulära dimljus.

På insidan noterar vi att antalet knappar blivit färre samt att vissa reglage fått krominlägg och högblank dekor. Liksom tidigare rymmer bagageutrymmet i kombiversionen 490 liter eller 1 430 liter med baksätet i nedfällt läge. Sedanen sväljer 480 respektive 962 liter.

Lägre förbrukning
Om uppdateringen på utsidan är svår att upptäcka har desto mer hänt under huven. Alla motorer har fått energiåtervinning och stopp/start som standard, vilket kapat bränsleåtgången med i genomsnitt elva procent. Totalt erbjuds 23 kombinationer mellan motor och växellåda.

Fyrcylindriga dieselmaskinen 2,0 TDI har modifierats för jämnare gång och tidigare uppväxlingar. Motorn utvecklar 136, 143, 163 eller 177 hästkrafter och förbrukar med den förstnämnda uteffekten 0,42 liter/mil i sedanutförande. Det motsvarar ett CO2-utsläpp på 112 gram/km, vilket med marginal gör modellversionen till miljöbil. Till den som vill ha mer kraft och fortfarande köra diesel erbjuds 3,0 TDI, en V6-motor som ger 204 eller 245 hästar.
 
När det gäller bensinare är alternativen 1,8 TFSI med 120 eller 170 hästkrafter, 2,0 TFSI med 211 hästar och 3,0 TFSI med 272 eller 333 hästkrafter. Sistnämnda toppmotorn återfinns i prestandaversionen S4, som avverkar 0-100 km/tim på fem sekunder blankt.

Sexväxlad manuell låda är standard för de framhjulsdrivna varianterna, medan steglösa växellådan Multitronic finns som tillval. För att bättra på komforten uppger också Audi att man arbetat med chassiet för att fintrimma stötdämparnas karaktär.

Något dyrare
En annan nyhet är att pauspåminnare blivit standard. Systemet kontrollerar förarens rattrörelser och varnar om det är dags för en rast.

I och med uppdateringen justerar Audi upp priserna med några tusenlappar. Nya rader har dock tillkommit i listan för standardutrustning, bland annat larm och kromade lister. Uppdaterade Audi A4 kostar från 283 500 kronor för 1,8 TFSI på 170 hästar. Instegspriset för dieseldrivna 2,0 TDI med antingen 136 eller 143 hästkrafter ligger på 295 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Audi A4?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-27 14:01
Juppe (ej verifierad)

Snyggt, stilrent och sportigt. Som vanligt när det gäller Audi.

#2 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Inredningar är dom duktiga på i Ingolstadt i alla fall. Minns en kompis Audi 100 LS, 73-74 nånting, som han köpte som första bil.

Ljust fejkträ överallt och spygrön galonklädsel på sätena framkallade nostalgi. En riktig komfortkryssare men med en understyrning som en oljetanker ;-)

#3 • Uppdaterat: 2011-10-27 15:05
Simon no1

Ser likadan ut som min polares -96:a...... Undrar när de ska våga ändra designen....?

#4 • Uppdaterat: 2011-10-27 21:22
Raymond K (ej verifierad)

120 eller 170 hk, man kan välja

#5 • Uppdaterat: 2011-10-27 22:04
Raymond K (ej verifierad)

Jag vet inte poängen leifer men jag vet att jag skulle inte välja 120 hk versionen. Jag vill ha lite kraft i motorn så jag skulle välja 170 hk modellen.
Vet inte hur det är med Audis 120 hk version men ofta blir motorsvaga bilar lite "surriga"

#6 • Uppdaterat: 2011-10-27 22:15
Raymond K (ej verifierad)

Kan den kanske ha en lättrycks turbo? Jag måste nog säga som du att jag aldrig sett en bil med 120 hk bara och turbo.
Passat har ju lättrycks turbo men den har ju 150 hk.

#7 • Uppdaterat: 2011-10-28 08:58
Raymond K (ej verifierad)

Ja leifer du har rätt TSFI står för för överladdning och styrs med turbo.
Att få veta vridmomentet är en bra måttstock på hur motorns karaktär är.
Min Passat har 150 hk, lättrycksturbo och vridmoment 210 nm och det är en ganska bra motor. Går fint och hyfsat snålt på landsväg.
Kan tänka mig att 170 hk i denna Audin är riktigt bra.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-29 20:37
Ctalker

Tyvärr finns det människor som köper denna dynga!

#9 • Uppdaterat: 2011-10-30 11:33
BennyH

Till Ctalker...tyvärr finns det människor som du som bara skriver en massa dynga! Sorgligt!

#a • Uppdaterat: 2011-10-30 12:21
Pender

Det var snällt av ViB att snuttifiera 12.000 kr till några tusenlappar. Även om motorjournalister, med sina Monopol-pengar, knappt ser denna prishöjning, så tror jag på köpmotstånd från oss med verkliga pengar. Särskilt som många konkurrenter uppgraderar med just några 1000-lappar. (Några i den äkta betydelsen 2-5.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.