När Audi ska avslöja formerna på nästa generation A3 väljer man sedankaross på konceptbilen. Lite udda kan man tycka eftersom praktiska A3 Sportback har gjort 3-dörrars A3 nästan osäljbar. Och sedankaross är inte lika praktiskt som halvkombi, tycker svenskar. Men svaret finns i den stora marknaden Kina – där Audi satsar rejält. Men vi kan vara lugna. När produktionsversionen debuterar, senast nästa år, finns garanterat en halvkombiversion också.
Audi väljer inte heller att ta det politiskt korrekta spåret och ge bilen en supersnål diesel, hybridteknik eller eldrift. A3 Concept har en rak femcylindrig motor på 2,5 liter som med turbohjälp producerar 408 hästkrafter och 500 Nm.
Drivningen är quattro fyrhjulsdrift och växlingen sker med sjustegade dubbelkopplingslådan S tronic.
Att nå 100 km/h tar 4,1 sekunder och toppfarten är elektronsikt begränsad till 250 km/h. Ordentliga prestanda till trots är förbrukningen inte alarmerande. Snittkonsumtionen är 0,91 l/mil vilket ger 212 g CO2/km.
A3 Concept handlar siffran tre till trots mest om fyror. Den fyrsitsiga bilen med fyra dörrar och fyrhjulsdrift är nämligen 4,44 meter lång. Synd på den femcylindriga motorn…
Karossbredden är 1,84 meter, höjden 1,39 meter. Axelavståndet på 2,63 meter kan jämföras med dagens 2,58 meter och nuvarande A4 som är 2,82 meter mellan axlarna. Dagens A3 Sportback är 4,29 meter lång.
Den stora single-frame-grillen är kvar men Audi tar steget från radbanden av LED-lampor som så många andra har efterapat. Nu är LED-ljuset jämt fördelat bakom mjölkfärgat glas. Det är gott om kolfiber detaljer i grill och luftintag, men detta lättviktsmaterial lär slopas på produktionsversionen.
Profilen är omisskännligen Audi med 1/3-del sidorutor och 2/3-delar kaross samt en tydlig coupéprofil. Supersmå backspeglar och infällda dörrhandtag som åker ut vid beröring är typiska konceptbilselement. Vikten ska hålls nere med flitigt användande av aluminium. Vikten (troligen torrvikt) uppges till 1 540 kg – vilket visserligen är 10 kg mer än tjänstevikten för nuvarande A3 Sportback 2,0 TDI quattro …
Interiört känns det nytt och fräscht med smal aluminiumlist som är både dekorativ och funktionell med integrerade knappreglage. De runda fläktutblåsen känns igen från A1.
Kontrollverktyget MMI sitter som vanligt på kardantunneln. Framför den finns en platt sektion med knappar i stället för växelväljare till S tronic-lådan.
Diskutera? Är det nya formspråket från Audi tilltalande?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan delvis hålla med. Audi känns inte "premium" vad nu det egentligen är. Å andra sidan känns även BMW oftast väldigt billiga inuti med sina svarta omoderna instrumentpaneler och små fula billiga radioapparater. Mercedes känns betydligt lyxigare invändigt men de är ju totalt värdelösa på vintern så de är aldrig ett alternativ på våra breddgrader. Den här Audin ser ut som ljummen mellanmjölk en mulen dag. Trist trist trist!
Mercedes, BMW och Audi är för lika varandra. Fulast är Audi med sina ledsna framlampor och front bestående av en stor, plastig grill, billigt att tillverka. Audi är dessutom det märke som låtsas vara premium men det blir de aldrig.
Passat är faan den som ser mest premium ut. Även Superb ser dyr och rejäl ut, inte så plastig, fjantig kaross och så påkostad lite kromlister på dörrarna.
Men mest premium är MB.
Håller med! De är så rädda att tappa försäljning att de har blivit grymt slätstrukna bilar designmässigt! Riktiga gubb bilar.
Stilig. Problemet är bara att vi redan sett samma design förut hos märket minst femtioelva gånger.
Så otroligt fegt och förutsägbart.
Audi-modellerna är för lika varandra. Släktskap och DNA-skall synas, men detta är att gå för långt.
Fin pensionärsbil
Möjligen en kompetent bil, men ack så ful! Grillen är rent grotesk!
Alla dessa Audi på vägarna är ingen rolig syn, ofta med "likkista" på taket, absurt vita eller dystert svarta...
Inom den snåriga VW koncernen har lustigt nog Skoda den fräschaste och roligaste designen.
Kör Audi nu men börjar bli som att köra Volvo. Alla har visst köpt en A4. Börjar snegla åt nya Bmw 5an men den är ju såå dyr! Audi A4 är riktigt prisvärd bil men svennig.
Vi kommer hamna där till slut ändå så Bror Erik, jag har hört att Skoda Superb är en riktigt bra bil ;)
Nävars men det är väl som så att alla "premiummärkena" är väldigt vanliga som tjänstebilar, och det urvattnar märket rätt så rejält. Sen har de ju modeller (S-klass, A8, M3 etc) som jag tycker fortfarande har pondus och kan leva på de gamla kärnvärdena för respektive märke.
Om du söker nåt udda och är modig, kika på Alfa 159 i nån lite roligare version. Får en 159 med extra allt för samma pris som en naken 5-serie i princip. Dock är ju bilen mycket mindre. Men är en mycket mer ovanlig fågel i stråken längs med E-vägarna.
Eller en Mazda6 eller Accord ;) Fast antar att de inte riktigt lever upp till kraven om man är van vid vorsprunch durch technich osv. Men "vettiga" bilar. Och i väldigt ovanliga, iallafall häromkring. Nya Accord måste slå nåt rekord i bra bil kontra dålig försäljning.
Behöver du nåt stort så finns ju Superb ;) Lär förvisso vara en bra bil. Ful som stryk dock :p Men för den funktionelle...
Roger Skagerström: Skulle älska att äga en Alfa men min sambo hatar designen på deras bilar. Och vi samsas om bilen =/. Blir upprymd varje gång jag ser en Alfa i trafiken. 159an är en dröm designmässigt iaf. Honda Accord är en udda fågel och riktigt snygg den med.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.