Nästa artikel
Audi A1 Sportback – rapport från provkörningen
Direktrapport

Audi A1 Sportback – rapport från provkörningen

Publicerad 19 januari 2012 (uppdaterad 24 januari 2012)
Audi A1 Sportback har blivit mer praktisk med sina fem dörrar – och roligare med en ny motor. Vi rapporterar från första provkörningen.

Calle Carlquist befinner sig i Spanien för att köra den nya karossvarianten av Audis minsta modell, A1 Sportback.

– Det är en Audi A1 som fått bakdörrar, helt enkelt, säger Calle Carlquist. Grundmåtten är desamma men den har fått lite högre tak i bakkant, framdörrarna är förstås kortare och bakrutan är lite mer upprättstående. Dessutom är kupén något bredare i baksätet.

Första intrycket?
– Första intrycket är jättebra, den har fått ett mycket bättre användningsområde och är rymligare bak jämfört med tvådörrarsmodellen, som är ganska trång.

– Det som är roligt är att Audi presenterar en motor som är klart intressant, en fyrcylindrig turbomotor på 1,4 liter och 140 hästkrafter.

Vad gör den speciell?
– Audi har en motor på 122 hästkrafter, men den här är på 140 och den har något som de förkortar COD, Cylinder On Demand. Det betyder att den på jämn belastning, från 1 400 till 4 000 varv stänger av cylinder två och tre och blir en tvåcylindrig motor.

– Det man då får, jämfört med den gamla motorn, är 18 extra hästkrafter, ett bättre vridmoment och en hel del minskad soppaförbrukning. Jag har kört den här motorn och den går som ett skott, det är en jätterolig motor. Det känns som en GTI-bil.

– Audi visade den här tekniken i S8 i andra änden av modellprogrammet, nu tar den sig från toppmodellen till den minsta modellen. Det här ska jag berätta mer om i tidningen.

Vad blir priset?
– Den kommer att kosta ungefär 7 000 kronor extra jämfört med tvådörrarsbilen och introduktion i Sverige sker i mars, förutom den här nya motorn som kommer i halvårsskiftet. Med minsta motorn (1.2 TFSI) blir priset 165 000 kronor.

– Förra året såldes ungefär 1 100 Audi A1 i Sverige och nu kan man tänka sig att merparten av dem kommer att bli femdörrarskarossen, det är ingen vågad gissning eftersom prispåslaget är relativt litet.

Läs hela provkörningen av Audi A1 Sportback i Vi Bilägare 2/2012. Tidningen utkommer den 7 februari, men finns hos prenumeranter redan den 2 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Sportback?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-19 15:48
Juppe (ej verifierad)

Den extra dörren och längre taklinjen gjorde susen för utseendet. Vem vill ha 3-dörrarsvarianten?

#2 • Uppdaterat: 2012-01-19 16:44
quattron

Det är kul att se de storas satsningar på de minsta bilarna, snart kommer vi att börja frågasätta varför vi ska asa runt på en massa onödig plåt om man inte har behov av det. Förr var minstingarna osäkra och påvra, nu verkar det börja bli helt annorlunda.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-19 17:54
Peugo

På insidan vinner Peugeot 208 och DS3, vad tycker ni?

#4 • Uppdaterat: 2012-01-19 19:52
ToLo

Insidan på DS3 är lite väl överstylad. Tror inte Steve Jobs hade godkänt den designen.. Less is more! ;)

208 verkar rätt intressant. Är lite osäker på om det verkligen är en bra idé med mätarhus som ligger ovanför ratten dock.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-19 21:13
Peugo

Autozeitung gillade i varje fall iden med mätarhuset. Har inte sett andra provkörningar ännu.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-19 23:57
N-iklas

De inre bakljusen i skärmarna under bakluckan kommer från Sveriges mest hatade bil, knappast bra PR, Audi kanske skulle ta sig en funderare på varifrån man knycker sina prylar.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-20 08:22
FLAC

Vilken är Sveriges mest hatade bil då? Som denna fått bakljusen från?

#8 • Uppdaterat: 2012-01-20 09:04
Juppe (ej verifierad)

Tror att N-iklas syftar på Opel Astra vars bakljus (när de lyser) påminner om A1'ans. Vad han fått att Astra är Sveriges mest hatade bil ifrån, vet jag inte. Självömkan från en Opelfantast, kanske?

Hur som helst så är det snarare Opel som snott ljusmönstret från VAG då det funnits i både Q7, Polo och en mängd andra bilar innan Astra introducerade det i sina modeller.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-20 09:54
N-iklas

Oj, då, nu sitter jag och tänker för mig själv igen…
Det kanske bara är jag som studerar bilar med förstorningsglas?

Men annars så avses INTE de bakljus som ses på UTSIDAN bilen utan de som syns när man ÖPPNAR bakluckan, då finns två med lysdioder i sidorna, den iden kommer från Insignia S.T.

Audi hade sina lampor i stötfångaren på dessa Q, men man tycket tydligen att Opels vidareutveckling var bättre.

Sveriges mest hatade bil är annars Opel.

#a • Uppdaterat: 2012-01-20 10:21
FLAC

Det hade ju kanske varit lättare att förstå om det varit med någon bild på dessa "bakljus" i den här artikeln...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.