Nästa artikel
Årets Klassiker 2011: Volvo 244
Nyheter

Årets Klassiker 2011: Volvo 244

Publicerad 13 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
En orange Volvo 244 har korats till Årets Klassiker. Tidningen Klassikers läsare röstade fram Volvon bland tolv utvalda bilar.

John Falck från Uppsala är ägare till den Volvo 244 DL 1978 som tog hem titeln Årets Klassiker 2011, före en Tatra T600 Tatraplan.

Som belöning får John Falck en skiftnyckelsats och en original verkstadshandbok.

Tidningens läsare fick rösta på tolv klassiska bilar som figurerade i 2012 års Klassikerkalender. Intresset var i år rekordstort.

Läs mer på Klassikers webbplats.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo 244?

Slutresultat:

Så här placerade sig bilarna efter omröstningen bland 12 utvalda exemplar:



1. Volvo 244 DL

2. Tatra T600 Tatraplan

3. Studebaker Lark Daytona Wagonaire

4. Ford Escort RS 2000

5. Alfa Romeo 1600 Giulia Super

6. VW Typ 1

7. Honda Civic

8. Messerschmitt KR200

9. Ford Mustang

10. Porsche 911 Targa

11. Mercedes 200 Taxi

12. Ford F-100 Pickup

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:21
Thommys

Ja Volvo 244 är en riktigt svensk klassiker. Bra val.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:25
Roy J

Urvalskriterierna är ju inte precis solklara.
Visst är det en klassiker. Men detta kunde bara hända i Sverige. Och med brun inredning...
Jag ryser!

#3 • Uppdaterat: 2012-02-13 10:49
Swenssons

Bra bil och en värdig vinnare!

#4 • Uppdaterat: 2012-02-13 11:39
johan44 (ej verifierad)

Rätt. På volvomuseet är Gylls (eller Gyllenhammars?) 244 med inbyggd Ericsson hotline och annat lullull klart coolaste bilen.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-13 13:19
hultarn

Har haft en sån där. *ryser av tanken*
Kan inte komma på något bra med den egentligen.
Hade samtidigt en 605 SV3.0, och de var varandras totala motsatser. Enda likheten var förbrukningen, på 0,95. Fast det var ju en "viss" skillnad på prestanda...

Kom att tänka på en engelsk motortidning som testade 240: "ser ut som en stridsvagn, känns som en stridsvagn".

Men, OK, svensk är den, och vanlig var den.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-13 16:19
Tobo

hultarn:
Man bör kanske jämföra bilar från samma tidsepok med varandra för att det ska bli rättvist, en 244 mot en 605 blir inte rättvist.
605 bör du jämföra med en 850 och 244 med en 504.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-13 16:34
hultarn

Tobo:
Det har du förstås en poäng i, även om de såldes samtidigt...
850 fanns inte då (-91), så det skulle väl istället vara 760 som ska jämföras. Är ju i mångt o mycket samma bil som 240, fast lite kantigare.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-13 16:43
saabnisse

Hade en kompis som hade en sån här på den tiden jag åkte Saab 99.
Det gick väl hyfsat för honom sommartid, men vintertid!
Usch.
Inte ett dugg bättre än gamla Amazonen som det ju var en utveckling av.
Krävde ofta assistens av Saaben.
Han sa att "den letar efter en snöflinga som den kan ställa sig på och spinna".

#9 • Uppdaterat: 2012-02-13 17:02
Oomkullrunkelig

En av världens bästa och fulaste bilar någonsin, dessutom med ett mycket konstigt namn.

#a • Uppdaterat: 2012-02-13 17:33
Tobo

En paradox är att Volvo på den tiden hade så bra passiv säkerhet (jämfört med de flesta andra bilar) samtidigt som den aktiva säkerheten var på en pinsamt låg nivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.