En vd som tackar för sig, oroliga underleverantörer, produktionsstopp och obetalda räkningar. Det har blåst upp till storm kring Saab Automobile.
Mitt i denna turbulens lämnade Vladimir Antonov på tisdagen en ansökan till Riksgälden om att få bli delägare i Saab. Eftersom Riksgälden garanterat ett miljardlån från Europeiska investeringsbanken till Saab måste myndigheten godkänna en ny ägarbild.
Antonov – som i dag finansierar Saab via lån till ordförande Victor Muller – säger sig vilja bidra med nytt kapital i storleksordningen 440 till 620 miljoner kronor. Det skulle skapa en buffert som kan användas för att klara den dagliga verksamheten.
Därtill har Antonov tidigare sagt att han vill investera för att ta fram en ny, mindre Saabmodell. En sådan investering skulle kosta 1,7 miljarder kronor, enligt Antonov.
Diskutera: Positivt för Saab om Vladimir Antonov går in som delägare?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Han har ju dissat Saab en del på senare tid, så vad ska man tro?
Ytterligare en pajas?
Ser man det lite mer realistiskt så har han sett till att genom sina uttalanden sänka aktierna i Spyker och köpa mer aktier till reapris för att kunna utöka sin kontroll över företaget.
Nu vill han pumpa in €70 mille i Saab.
Varför?
Inte gör man det utan avsikt.
Det här kommer att vara intressant.
Han dissar för att få köpa billigt men avsikten är att tjäna pengar, inte driva ett förlustföretag och det kommer nog som sagt snart att visa sig med buller och bång...
Denna teater kan vara fiffigare än somliga tror. Konkar SAAB, så blir det långivare (=skattebetalare) som får ta förlusten. Samt att Trollhättan blir av med arbetstillfällen. Så kan den Antonov, som tidigare var nåt katten släpat in, bli en hylllad frälsare. Vi får väl se.
Kanske är det så att "Svensson" har rätt??
http://www.zaramis.nu/blog/2011/03/30/antonov-vill-in-i-bankrutta-saab-automobil/
Det går inte att "komma åt" några lånepengar; detta är noga reglerat! Och varför skulle inte SAAB kunna överleva? Det handlar inte om volym, det handlar om förtjänst per bil! Jämför med mång mindre men framgångsrika biltillverkare - såsom exempelvis Aston Martin, de har tillverkat kring ett tusen bilar per år - och ändå gått med vinst.....
Re Hälsingen
Saab har en fabrik byggd för storpruduktion och då överlever man inte om man säljer liten volym, det sägs att saab förlorar 65 000:- per bil, är det så är det inte länge kvar....
Jag skrev det tidigare och frågar er som vet så mycket om Saab och önskar Saabs undergång.
Varför vill Antonov pytsa in €70 mille i företaget om han räknar med att det ska gå i kk?
Har han för mycket pengar som tar plats?
Är det någon form av skatteplanering?
Re saabnisse, jag har förklarat hans intresse i en annan tråd, men har har redan idag lånat ur pengar som han givetvis vill få igen, om saab skulle gå omkull förlorar han dom, därför vill han in i bolaget och kan isåfall se till att få tillbaka sina lån.....
Det är väl bättre att få en mindre summa från ryssen än inga pengar alls?
Saab kommer att gå i konkurrs. Denna gång kommer det gå lite lugnare till än första gången Saab var hotat.
Dumma Maud får ge tillbaka pengarna hon lånat ut till Saab ifall märket går i konkurrs. Jävla kärring som leker med våra pengar!
Simon no 1 äro förövrigt ett troll, bry er inte om en så...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.