2010 omkom rekordlåga 283 personer i den svenska trafiken. Bara ett år tidigare dog 75 fler, två år tidigare hela 188 fler.
Under årets första tre månader har utvecklingen inte varit lika positiv. Från januari till och med mars omkom 69 personer, jämfört med 49 under samma period 2010. Det enligt Trafikverkets preliminära statistik.
– Det beror inte på att något särskilt hänt utan är mer en återgång till normala nivåer, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, till TT.
– Både 2009 och 2010 var år med extremt låga dödssiffror. Och det var mycket knutet till det hårda vintervärdet som sänkte hastigheterna.
Claes Tingvall tror därför att den positiva trenden inte är bruten.
– Årets dödstal för de första månaderna är fortfarande lägre än om du går tre, fyra år tillbaka i tiden, säger han.
Förutom vinterväder tillskrivs minskningen av trafikdöda under de senaste åren till säkrare bilar, förändrade hastighetsgränser samt fler fartkameror och mitträcken.
Diskutera: Har den positiva trenden vänt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror att det alltid kommer att vara så att vissa perioder dör det fler i trafiken och vissa perioder dör mindre. Lägre hastighetsgränser, fartkameror och mitträcken gör säkert nytta men det finns andra mänskliga faktorer som orsakar olyckor som vi inte kan göra något åt. I en del fall kan det vara attityder hos vissa förare som kan leda till olyckor. I andra fall dålig uppmärksamhet p.g.a. till exempel gps, mobiltelefoner och kanske att förare tittar på de infopaneler som börjar finnas i alla nyare bilar. Detta tar förstås väck uppmärksamheten från vägen. Det förekommer akuta sjukdomsfall som kan orsaka olyckor. Det finns så många faktorer som spelar in när det gäller faror i trafiken och alla kan inte byggas bort av diverse säkerhets-system.
Så positiv trend eller inte, antalet döda i trafiken kommer alltid att variera, kanske till och med ganska mycket.
Variationer är naturligtvis inget konstigt i sig. Möjligen kan denna uppgång vara kopplad till konjukturen. Optimism och bättre ekonomi gör sig synligt även i trafiken. Egot ökar.
Inte bra att antalet omkomna ökar igen.
Fler kameror och lägre hastigheter på fler av våra vägar skulle ge statistiken en knuff i rätt riktning igen.
Och givetvis fler synliga poliser på våra vägar.
Inget har så stor inverkan på de notoriska fortkörarna som när de ser en polis. Då blir de fromma som lamm. Uppenbarligen har de inte kurage nog att stå för sina handlingar.
Gösta, ska vi stå stilla på vägarna? Vi har redan fått sänkta hastigheter ...
Det låga dödstalet för 2010 har till största delen tillskrivits lågkonjunkturen som drabbade världen. Att dödstalet stiger igen hänger naturligtvis samman med den minst sagt kraftiga högkonjunktur som nu råder och kommer att fortsätta råda några år framöver. Gösta har naturligtvis redan glömt (eller aldrig ens förstått) det här sambandet och börjar återigen tjata om ytterligare sänkningar av hastigheten. Hur sakta ska det gå? Ska den gamla 90-vägen som sänktes till 70 nu bli 50 kanske? Ja, fick vissa personer här bestämma skulle det snart bli så.
Högkunjunktur = Mer pengar i plånboken, fler sålda bilar (även till de som tidigare avvaktade), mindre känslighet för en något högre bensinräkning och så vidare. Hade någon trott något annat om dödstalet i trafiken? Ökningen har definitivt inget med "sviktande" karaktär att göra. En helt naturlig förklaring.
Men för all del, sänk hastigheterna. Jag väljer mina egna efter väglag och trafikintensitet. Ibland är det 75 på 90-väg, ibland 90 och ibland 110. Sedan får alla räkna ut bäst de kan när det är 75 som gäller eller 110.
Borgarna är emot bedövning vid kastrering av grisar med för både tidelag och mobiltelefonanvändande i trafiken!
Är förhoppningsvis på väg ner igen då det till 15 April endast omkommit 3 st.
Om det inte klantas till det i Påsktrafiken kan April bli rekordlåg! :-)
Endast begravningsentreprenörer och dylikt gläds åt detta. Själv är jag verkstadschef.
Visst, fler begravningsbilar och ökande användande av dessa ger mig mer jobb men vi klarar oss ändå. Mina bonusar är toppen!
Begravningsentreprenörer glädjs mindre åt för tidig död, alla kommer ju ändå så småningom. Däremot gläds kanske (bil)verkstadschefer? Fler olyckor, fler reparationer mer i kassan...
Summan av idioter är konstant.
Och förarna ökar.
Det är imponerande att biltillverkarna hänger med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.