Däckvärlden består av ett antal jättar som under sig har andramärken. Vi tog med fem i årets test - och överraskades.
De globala företagen i däckbranschen gör som alla andra - jättarna käkar
upp småttingarna.
Men det finns en skillnad.
Test av fem andradäck
Oftast lever de uppköpta
fabrikaten kvar under sina ursprungliga namn. Men det är självklart
varje tillverkares premiummärke som får de nya gummiblandningarna och
mönstren först.
Så hur bra är andrafabrikaten? Vi tog med fem stycken i
årets test och överraskades!
Däckvärlden består av ett antal globala jättar som under sig har ett antal andramärken på vissa marknader.
Många andramärken
Bridgestone är ett paraply med till exempel Dayton, Europa, Firestone, Firststop och Road King under sig.
Michelingruppen har bland annat BF Goodrich, Klebér, Kormoran, Montana, Riken, Stomil och Tigar.
Under Goodyear hittar vi Debica, Dunlop, Falken, Fulda, Kelly, Kingstone, Lee, Sava med flera.
Continental har exempelvis Barum, Eurostone, General Tire, Gislaved, Mabor, Semperit, Tiger Wheel, Uniroyal, Viking och så vidare.
Lägre pris
Oftast är priset något lägre och det gör däck som Riken, Debica och Semperit attraktiva för den som absolut inte kräver det bästa alternativet.
Ekonomidäcken brukar ha ett pris omkring 85-90 procent av respektive koncerns premiumversion.
Dessa ägandestrukturer kan i och för sig innebära en likriktning om man ser till egenskaperna.
Mindre tillverkare kan ha någon speciell egenskap, som till och med varit orsaken till uppköpet, men som sedan försvinner när man hamnar i en jättekoncern.
Sommardäck för vintern
Svenska Gislaved var till exempel en av de första däcktillverkare som provade att tillverka däck utan HA-oljor långt innan förbudet kom - utan att göra någon stor affär av det.
Men Gislaved hade också mycket speciella sommardäck vars egenskaper faktiskt drevs fram av Volvo.
Original sommardäck som levererades till Göteborg för Volvobilar hade för 20-25 år sedan en gummiblandning som var något mjukare.
Volvo krävde nämligen att däcken skulle klara övergången mellan höst och vinter på ett säkert sätt.
Omöjligt att förena
Därför fungerade sommardäcken riktigt bra på is. Vi har själva susat runt på sjöis med Gislaveds sommardäck.
Volvo använde till och med sommardäcket som referens vid vinterdäckstester.
Det här försvann när kraven på våtgrepp ökade bland annat genom tidningarnas däcktester.
Det är nämligen omöjligt att förena grepp på is med riktigt bra grepp på våta sommarvägar.
Samtidigt som dagens sommardäck blivit extremt bra i väta är de såphala vid låg temperatur och på frostiga vägar.
Bromsförmåga i väta väsentlig
Våtgrepp har länge stått i fokus och drivit fram allt bättre gummiblandningar och förbättrade konstruktioner.
I dag är det våtgrepp som skiljer de bästa sommardäcken från de som är medelbra - i varje fall för oss i norra Europa.
Den här utvecklingen gynnar de däckfabrikat som ägs av en stor koncern. De använder sina framsteg också i ekonomidäck om än lite mer försiktigt. Premiumdäcket måste ju vara bäst.
Men titta på Semperit i vårt däcktest. Det klarar sig mycket bra i väta och tangerar Continentals premiumdäck.
Och vilket däck har lägsta rullmotstånd? Jo, Kormoran - som ägs av Michelin.
Väta är problemet
Kumho Ecsta är ett bra ekonomidäck vilket avspeglas i resultaten. Dayton som hör till Bridgestone är på samma nivå.
Sava gör också bra ifrån sig (med en plump). Kingstar hamnar betydligt längre ner i resultatlistan, liksom de två regummerade lågprisdäck som deltog i testet: AGI och Fighter.
Det är främst greppet i väta som är problemet. Och vi flaggar för att vissa däck har dålig bromsförmåga i väta - en mycket väsentlig egenskap!
Läs Vi Bilägares test av 9 sommardäck
Diskutera: Vad är viktigt när du väljer sommardäck? Vilka däck väljer du i år?
upp småttingarna.
Men det finns en skillnad.
Test av fem andradäck
Oftast lever de uppköpta
fabrikaten kvar under sina ursprungliga namn. Men det är självklart
varje tillverkares premiummärke som får de nya gummiblandningarna och
mönstren först.
Så hur bra är andrafabrikaten? Vi tog med fem stycken i
årets test och överraskades!
Däckvärlden består av ett antal globala jättar som under sig har ett antal andramärken på vissa marknader.
Många andramärken
Bridgestone är ett paraply med till exempel Dayton, Europa, Firestone, Firststop och Road King under sig.
Michelingruppen har bland annat BF Goodrich, Klebér, Kormoran, Montana, Riken, Stomil och Tigar.
Under Goodyear hittar vi Debica, Dunlop, Falken, Fulda, Kelly, Kingstone, Lee, Sava med flera.
Continental har exempelvis Barum, Eurostone, General Tire, Gislaved, Mabor, Semperit, Tiger Wheel, Uniroyal, Viking och så vidare.
Lägre pris
Oftast är priset något lägre och det gör däck som Riken, Debica och Semperit attraktiva för den som absolut inte kräver det bästa alternativet.
Ekonomidäcken brukar ha ett pris omkring 85-90 procent av respektive koncerns premiumversion.
Dessa ägandestrukturer kan i och för sig innebära en likriktning om man ser till egenskaperna.
Mindre tillverkare kan ha någon speciell egenskap, som till och med varit orsaken till uppköpet, men som sedan försvinner när man hamnar i en jättekoncern.
Sommardäck för vintern
Svenska Gislaved var till exempel en av de första däcktillverkare som provade att tillverka däck utan HA-oljor långt innan förbudet kom - utan att göra någon stor affär av det.
Men Gislaved hade också mycket speciella sommardäck vars egenskaper faktiskt drevs fram av Volvo.
Original sommardäck som levererades till Göteborg för Volvobilar hade för 20-25 år sedan en gummiblandning som var något mjukare.
Volvo krävde nämligen att däcken skulle klara övergången mellan höst och vinter på ett säkert sätt.
Omöjligt att förena
Därför fungerade sommardäcken riktigt bra på is. Vi har själva susat runt på sjöis med Gislaveds sommardäck.
Volvo använde till och med sommardäcket som referens vid vinterdäckstester.
Det här försvann när kraven på våtgrepp ökade bland annat genom tidningarnas däcktester.
Det är nämligen omöjligt att förena grepp på is med riktigt bra grepp på våta sommarvägar.
Samtidigt som dagens sommardäck blivit extremt bra i väta är de såphala vid låg temperatur och på frostiga vägar.
Bromsförmåga i väta väsentlig
Våtgrepp har länge stått i fokus och drivit fram allt bättre gummiblandningar och förbättrade konstruktioner.
I dag är det våtgrepp som skiljer de bästa sommardäcken från de som är medelbra - i varje fall för oss i norra Europa.
Den här utvecklingen gynnar de däckfabrikat som ägs av en stor koncern. De använder sina framsteg också i ekonomidäck om än lite mer försiktigt. Premiumdäcket måste ju vara bäst.
Men titta på Semperit i vårt däcktest. Det klarar sig mycket bra i väta och tangerar Continentals premiumdäck.
Och vilket däck har lägsta rullmotstånd? Jo, Kormoran - som ägs av Michelin.
Väta är problemet
Kumho Ecsta är ett bra ekonomidäck vilket avspeglas i resultaten. Dayton som hör till Bridgestone är på samma nivå.
Sava gör också bra ifrån sig (med en plump). Kingstar hamnar betydligt längre ner i resultatlistan, liksom de två regummerade lågprisdäck som deltog i testet: AGI och Fighter.
Det är främst greppet i väta som är problemet. Och vi flaggar för att vissa däck har dålig bromsförmåga i väta - en mycket väsentlig egenskap!
Läs Vi Bilägares test av 9 sommardäck
Diskutera: Vad är viktigt när du väljer sommardäck? Vilka däck väljer du i år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rönnblom gillar inte Michelin det är lika varje test. Lägg till nån hundring och köp ett beprövat erkänt däck som går tyst o framför allt långt Denna test är slöseri Köp Michelin
Michelin gör bra däck, men de billigare Klébér och BF Goodrich är utmärkta alternativ! Klébér har ofta bättre våtgrepp och är lika lättrullande. BF Goodrich är mer inriktat på sport och körkänsla med utmärkt grepp Och kvicka reaktioner men ngt sämre komfort.
Och vill man ha däck från Continental-gruppen så är ju Semperit ett utmärkt val. Uniroyal är ett klassiskt däck med utmärkta våtprestanda. Högre i pris än Semperit och ngt billigare än Continental ändå räknas som premiumdäck.
Fulda från GoodYear har länge gjort bra, stabila och säkra däck - om än med högt rullmotstånd och halvdålig komfort. Dunlop är ett bra premiumdäck till lägre pris än GoodYear.
Finns mängder med bra däck till bra priser och det är bra att Vi Bilägare visar utbudet, även om jag gärna hade sett däck från Vredestein och Avon med.
Continental?
Aldrig på min bil hellres kinadäck eller sämre.
Jag har provat många däckfabrikat genom åren och alltid kommit fram till att Michelin gett bäst totalt sett.
jag har just nu Michelin Primacy och de har fungerat bra, betydligt bättre slitstyrka än de tidigare Continentaldäcken och väsentligt bättre än de bullrande originalmonterade Pirelli.
Men jag funderar fortfarande varför inte ViB gör ett jämförande test med däck som gått t.ex 2000-3000 mil?
Alla byter inte till nya däck inför varje säsong.
Blir lite förvånad att det inte finns någon kommentar om Pirelli däcken som jag trodde tillhörde dom som räknades som premiumdäck.
Blir lite förvånad att det inte finns någon kommentar om Pirelli däcken som jag trodde tillhörde dom som räknades som premiumdäck.
Pirelli gör premiumdäck och är en av världens större däcktillverkare ja, men de till skillnad från Goodyear, Michelin, Continental och Bridgestone så äger de inte en mängd varumärken vilket gör att de har ett mindre utbud. Det enda varumärke för budget / lågprisdäck som jag känner till att de äger, är Ceat.
Artikeln innehåller en felaktighet - Uniroyal är inte ett varumärke som ingår i Continental, utan det ägs av Michelin! Uniroyal var från början en amerikansk däcktillverkare som Michelin köpte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.