Det kostar både tid och pengar att lansera ett helt nytt bilmärke från grunden, eller väcka liv i ett gammalt. Det har Renault fått känna av sedan sportbilsmärket Alpine återupplivades för några år sedan.
Alpine A110 har hyllats för sina köregenskaper, men trots att märket har ett helt eget showroom i Stockholm har bara 29 exemplar registrerats. Som jämförelse har Porsche sålt över 700 exemplar av konkurrenten 718.
Men nu har Renault presenterat en ny plan för hur Alpine ska bli en större spelare i sportbilsvärlden.
I produktplanen finns framför allt en helt eldriven sportbil som ska utvecklas tillsammans med Lotus. Dessutom vill Alpine lansera en kompakt ”GTI-bil” samt en något större motsvarighet, båda två helt eldrivna.
Den mindre modellen hamnar i samma klass som Volkswagen Polo och den större utmanar Golf. Båda två ska baseras på Renaults befintliga plattformar.
Planen är alltså att Alpine ska bli ett helt eldrivet prestandamärke och de nya modellerna ska locka nya köpare till märket, men exakt när modellerna ska vara färdigutvecklade är oklart.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alpina kan inte bära tre modeller. Speciellt inte om dom går på tråkig el.
De lägger ju en slant på marknadsföring nu när F1-stallet byter namn till Alpine. Jag är lite sugen på en A110, men de ska få rasa lite mer i pris.
Jag är lite tveksam. Jag tycker det är svårt att få samma körkänsla i en elbil. Det fattas liksom något när man inte får jobba med motor och växellåda för att få det mesta ur den. Nu är A110 iofs automatväxlad om jag inte minns fel, men ändå.
Tror jag är helt meningslöst!
De som köper en sportbil vill sköta så mycket som möjligt själv när det gäller körning, man vill känna samhörighet med drivpaketet och höra och känna vad som sker och det är svårt med en batteribil.
Jag tror på elektrifiering av bruksbilar, men inte när det gäller sportbilar!
#4
+1
saabnisse: som Kenny Bräck sa när han dansade runt med Ford GT40: No babysitting systems!
Kolla hans körning, imponerande! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=3zMGR9qjj4I
Klart de ska göra elbilar. Vad tänkte tomtarna här i kommentarsfältet, skulle Renaultgruppen alltså om ett par år hålla sig med ett fossilt ”sportbils”-märke som förlorar ett rödljusrace mot en standard-Renault?
Ja för man köper ju en sportbil med mittmonterad motor för att vinna ett rödljusrace..
Världens mest sålda sportbil förlorar nog rödljusrace mot rätt många familjefraktare. Folk verkar tro att bara en bil går fort rakt fram så är den ”sportig”...
Är man så pigg på den sportiga känslan från en explosionsmotor finns dock ljus i tunneln: Renaultgruppen kommer ha kvar dem till Lada och ett par Daciamodeller. Nazdorovje!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.