Trots många år av informationskampanjer och hot om böter är det allt fler som ignorerar miljökonsekvenserna.
I en färsk webbenkät från Sifo svarar fler än var fjärde bilägare, 26 procent, att de tvättar sin bil hemma på uppfarten eller på gatan. Det är en ökning sedan 2018, då samma siffra var 21 procent.
Detta trots att det är ett väl etablerat faktum att det ur miljösynpunkt är problematiskt att tvätta en bil på en plats där det inte finns någon vattenrening. Tvättvattnet som rinner av bilen innehåller föroreningar som tungmetaller, oljerester och kemikalier från tvättmedel och avfettning.
Biltvättar och gör det själv-hallar har reningssystem och oljeavskiljare som renar tvättvattnet innan det leds vidare till ett reningsverk. Men tvättar man bilen på gatan rinner vattnet i stället ned i närmaste gatubrunn. Dessa brunnar är anpassade för dagvatten, och vattnet rinner oftast helt orenat ut i närmaste sjö eller vattendrag. Där tas föroreningarna upp av ekosystemet och kan orsaka skada för både människa och miljö.
Enligt organisationen Hållbar Biltvätt genomförs 24 miljoner biltvättar varje år, varav hälften inte sker på anläggningar med godkända vattenreningssystem. De uppskattar att omkring tusen ton olja och 50 ton tungmetaller rinner ut i dagvattnet årligen som en följd av det.
Flera kommuner i Sverige jobbar med informationskampanjer för att få folk att sluta tvätta bilarna på gatan. År 2013 gick Jönköpings kommun ut med att handlingen var ett brott mot miljöbalken som kunde sluta med böter på tio tusen kronor. Enligt David Melle, enhetschef på miljöskyddsenheten i Jönköping, är det dock ännu ingen som har fått betala.
– Om vi får en en anmälan om att någon tvättar sin bil på gatan tar vi kontakt med den personen och berättar vad som gäller. Det brukar sluta där, säger han till Vi Bilägare.
För den som av någon anledning inte har möjlighet att tvätta bilen i en biltvätt är rekommendationen att göra det på en gräsmatta eller grusplan – inte på gatan. Då rinner tvättvattnet inte direkt ned i en dagvattenbrunn, utan filtreras i jordlagren. Då är det också viktigt att använda miljömärkta tvättprodukter.
Läs också: Så tvättar du bilen som ett proffs – steg för steg
Detta trots att det är ett väl etablerat faktum att det ur miljösynpunkt är problematiskt att tvätta en bil på en plats där det inte finns någon vattenrening. Tvättvattnet som rinner av bilen innehåller föroreningar som tungmetaller, oljerester och kemikalier från tvättmedel och avfettning.
Biltvättar och gör det själv-hallar har reningssystem och oljeavskiljare som renar tvättvattnet innan det leds vidare till ett reningsverk. Men tvättar man bilen på gatan rinner vattnet i stället ned i närmaste gatubrunn. Dessa brunnar är anpassade för dagvatten, och vattnet rinner oftast helt orenat ut i närmaste sjö eller vattendrag. Där tas föroreningarna upp av ekosystemet och kan orsaka skada för både människa och miljö.
Enligt organisationen Hållbar Biltvätt genomförs 24 miljoner biltvättar varje år, varav hälften inte sker på anläggningar med godkända vattenreningssystem. De uppskattar att omkring tusen ton olja och 50 ton tungmetaller rinner ut i dagvattnet årligen som en följd av det.
Flera kommuner i Sverige jobbar med informationskampanjer för att få folk att sluta tvätta bilarna på gatan. År 2013 gick Jönköpings kommun ut med att handlingen var ett brott mot miljöbalken som kunde sluta med böter på tio tusen kronor. Enligt David Melle, enhetschef på miljöskyddsenheten i Jönköping, är det dock ännu ingen som har fått betala.
– Om vi får en en anmälan om att någon tvättar sin bil på gatan tar vi kontakt med den personen och berättar vad som gäller. Det brukar sluta där, säger han till Vi Bilägare.
För den som av någon anledning inte har möjlighet att tvätta bilen i en biltvätt är rekommendationen att göra det på en gräsmatta eller grusplan – inte på gatan. Då rinner tvättvattnet inte direkt ned i en dagvattenbrunn, utan filtreras i jordlagren. Då är det också viktigt att använda miljömärkta tvättprodukter.
Läs också: Så tvättar du bilen som ett proffs – steg för steg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.