Alfa Romeo har kanske aldrig varit något ”massmärke”, men de senaste åren har försäljningen gått ovanligt trögt. Hittills i år har bara 6 500 bilar registrerats inom EU vilket innebär att BMW registrerar 25 bilar för varje ny Alfa Romeo. Nu står förhoppningarna till kompaktsuven Tonale som Alfa Romeo hoppas ska öka försäljningen.
Märket ska också försöka lyfta driftsäkerheten som länge varit ett problem. Förra året kom Alfa Romeo på plats 28 av 32 på amerikanska JD Powers kvalitetsundersökning. Lexus och Toyota brukar hamna i topp, och nu uppger Alfa Romeo-chefen Jean-Philippe Imparato att det är dit han siktar.
– Mitt riktmärke när det gäller kvalitet är Lexus, säger han i en intervju med Automotive News.
”Modellprogrammet vi jobbar på inkluderar fler och fler överkomliga bilar”
Trots att han bara varit märkeschef i 16 månader har han vänt förlust till vinst. En ny satsning på en digital servicebok som ska ”låsas” med hjälp av blockkedjan och inte kunna modifieras i efterhand ska tillsammans med en femårig nybilsgaranti öka andrahandsvärdet.
Alfa Romeo ska dock inte ”göra en Mercedes” och bara fokusera på dyrare lyxmodeller. Alfa Romeo ska även satsa på billigare modeller, men alla måste vara lönsamma. Jean-Philippe Imparato vill erbjuda fler modeller för ”alfisti” som vill ersätta sin Giulietta eller Mito.
– Låt mig vara tydlig: modellprogrammet vi jobbar på kommer inkludera fler och fler överkomliga bilar, säger han till Wheels.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 5 juni 2022 Jag kanske skulle ha tillagt…
- 5 juni 2022 40-talisten skrev: saabnisse…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.