Nästa artikel
Airbagproblem hos Toyota
Nyheter

Airbagproblem hos Toyota

Publicerad 27 januari 2020 (uppdaterad 27 januari 2020)
3,4 miljoner bilar återkallas då elektronikfel kan göra att krockkudden inte löses ut.
Återkallelsen har utlysts av USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA och gäller Corolla modellår 2011-2019, Matrix mellan 2011-2013, samt Avalon modellår 2013-2018.

På dessa bilar kan styrenheten (ECU:n) utsättas för elektriska störningar som i värsta fall påverkar krockkuddarnas aktivering. Detta kan också ha effekt på bältessträckarna. 

Enligt Toyota i Sverige omfattas inga bilar i Europa av felet, endast fordon i Nord-, Central- och Sydamerika. Toyotas amerikanska verkstäder kommer att installera ett slags brusfilter för att komma tillrätta med elektronikproblemet. 

Krockkuddarna tillverkas av amerikanska komponenttillverkaren TRW som sedan några år tillbaka ägs av tyska företaget ZF Friedrichshafen. Det är alltså inte ökända Takata som står bakom tillverkningen. Takatas defekta krockkuddar ledde för några år sedan till bilindustrins största återkallande med miljontals bilar inblandade.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-27 13:27
L. Mäkinen

Har TRW använt specar från Takata?

#2 • Uppdaterat: 2020-01-27 14:40
hans.antnas

Vad konstigt, enligt många kommentarer så är det ju Franska grejer som är skit

#3 • Uppdaterat: 2020-01-27 15:47
Axa

Inte förvånad. Återkallelser verkar vara Toyotas grej.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-27 17:53
Axa

Shogun
Man kan tolka återkallelser som man vill men det är ju uppenbart att Toyotas felfrekvens har kommit ifatt övriga tillverkares.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-27 18:12
A.L

Toyotas fel blir knappast färre bara för att man hänvisar till Volkswagen eller franska tillverkare istället.

Axa. Ja du har helt rätt. Toyota har precis lika dålig eller bra tillförlitlighet som alla andra idag. Det är vad undersökningarna visar (Men som vår kära fanatiker inte vill kännas vid)

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2020-01-27 19:21
kenvik

Jag fattar inte vad du menar när du påstår att Toyota har lika dålig tillförlitlighet eller som andra idag.
Ge mig källan till ditt påstående så tror jag dig. Vilka undersöknigar refererar du till? Toyota blev ju bäst
i Vi Bilägares kvalitetsindex och RAV 4 bäst i Folksams kollissionstest, så jag ställer mig undrande till ditt
påstående, dessutom bekräftar ju flera av de amerikanska undersökningarna att Toyota och Lexus ligger
bland de bästa märkena. Jag har haft flera Toyotabilar och aldrig haft några större problem vare sig med
bilarna eller den fantastiska verkstadsservicen men fanatiker är jag inte men väldigt nöjd. Skulle aldrig köpa
en prukt från ett företag som sysslar med grovt fusk!

#7 • Uppdaterat: 2020-01-27 19:56
Axa

Ja AL, ibland kan vi vara överens.

Kenvik, hur och om man åtgärdar fel är en annan diskussion. Om fel finns eller uppstår som kan relateras till tillverkningen så spelar det ingen roll egentligen vad man tycker. Det är ju fel. Detta Toyota-fel är lika mycket fel som VWs kamremsfel.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-27 20:48
kenvik

Nu pratar vi inte om kamrensfel utan om medvetet fusk. Dieselgate med avgasfusk som avslöjades först i USA och renderade många miljarder i böter. Då har man diskvaliserat sig som seriös tillverkare i mina ögon.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-27 20:55
Axa

Kenvik
Ähum, pratar vi om fel eller fusk, eller fel som är fusk? Hur vet vi att inte Toyota fuskat med airbagen?

Spelar ingen roll menar jag. Räknar man fel så handlar det om antingen fel relaterat till tillverkningen eller handhavandefel. Jag tänker att det behöver inte vara svårare än så.

Sedan kan man värdera olika fel och kalla vissa för fusk och andra för ”hoppsan det bidde en återkallelse”. Men det har ju egentligen inget med felfrekvens att göra menar jag.

#a • Uppdaterat: 2020-01-27 21:15
A.L

Ja om det är ditt krav Kenvik (en känd debattör med annat nick ser jag) så hoppas jag att du överger Toyota. För ingen har ju missat att Toyota försökte förhindra och mörklägga utredningen om gaspedalerna som fastnade.

"I mars 2014 dömde amerikanska justitiedepartementet Toyota till 1,2 miljarder dollar i avgifter samt att de som en del av uppgörelsen ska övervakas av en oberoende part under tre år. Detta då Toyota ansågs ha förminskat problemen, vilselett tillsynsmyndigheter samt försett kongressen med felaktig information."

https://teknikensvarld.se/toyota-slipper-fler-pafoljder-for-plotsligt-accelererande-bilar-540916/

Angående kvaliteten och felnivån har vi redan gått igenom den. http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Här kan man enkelt följa utvecklingen för märket, både i jämförelse med sig själv som med andra.

Tidigare var man bland de bästa - till och med bäst. Numera är man i bästa fall på medelgod nivå.

Detta kan man också få bekräftat i Toyotas egen koncernredovisning, där garantikostnaderna per såld bil mer än dubblerats, från knappa 300 dollar per bil år 2003 till mer än 600 dollar år 2017. Notera dessutom att värdet för 2017 egentligen skall ligga ännu högre än tidigare.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20180705.html

Det som bekostar det som du menar är kvalitet (återkallelser till höger och vänster och generös goodwill hittar du i figur 8. Det är vad Toyota avsätter för att ta hand om förväntade driftsproblem. Också detta konto (som Toyota förstås hämtat från köparna via bilens pris) har exploderat i jämförelse med år 2003. Det är nästa 6 gånger större än tidigare och dubbelt så stort som General Motors. Toyotas egen bedömning tycks alltså inte stämma överens med den samlade expertisen i Värmland;-), men det var det väl ingen som trodde att de skulle göra heller...

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.