Antalet bilförare som ägnar sig åt det polisen kallar ”aggressiv körning” – alltså att köra betydligt snabbare än hastighetsgränsen och väja mellan filerna – blir vanligare, enligt trafikpolisen Håkan Klingborg i polisens region Väst.
Det säger Håkan Klingborg, trafikpolis i region Väst, i Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna på avsnittet här ovan eller läsa intervjun nedan.
– Det går inte åt rätt håll. Det blir inte bättre, det tycker jag inte. Aggressiv körning är ett problem. Vi siktar in oss på de bilister som kör betydligt över än gällande hastighet, korsar körfält och beter sig. När den allmänna trafikrymten trissats upp blir nästa steg ännu en ”upptrissning”.
Bilförare som kör för fort har alltid kört för fort och kommer alltid göra det, enligt Håkan Klingborg. Men många gör det också av misstag.
– Om snitthastigheten på en 70-väg är 80 km/tim måste de som kör fortare ligga i 90 km/tim. Om snitthastigheten höjs till 90 måste fortkörarna ligga i 100. På det viset trissas hastigheten upp, det blir en ond spiral. Får vi ned snitthastigheten sänks den högre hastigheten som fortkörarna ligger i.
Polisen stoppade nyketerhetskontrollerna tidigare i år på grund av coronaspridningen. Nu inför jul, är ni tillbaka till vanliga rutiner igen?
– Nej, det är vi inte. Slumpmässiga nykterhetskontroller kan vi inte syssla med under pandemin, men de fordon vi stoppar där det finns en misstanke gör vi kontroller på.
Läs också: Trafikpolisens varning: Vanlig miss kan kosta dig körkortet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett uttryck för det det egna egot att vederbörande anser sig viktigare och måste jaga genom att köra vårdslöst. Självkörande bilar kommer sätta P för detta vad det lider.
Importerad trafikrytm.
bra att sick-sack körning med snabba filbyten och betydligt snabbare fart beivras, men låt bli Svensson som kör lite för fort på fina vägar med fri sikt och bra väglag, eftersom hastighetsgränserna är på sina håll för lågt politisk bestämda, inte efter trafiksäkerhet och framkomlighet
Det är ”Svensson” som kör för fort, oavsett var och väglag!!
Pendlar var vecka Stockholm-Linköping-Stockholm och märker detta beteende mycket utpräglat Södertälje-Stockholm så vill man studera slalomkörning så är det där. Även den tunga trafiken verkar `få spel´ och utmanar rejält.
Det är väl upp till trafikpolisen att försöka sänka hastigheten.
Hetsig, närmast aggressiv körning sprids nu även på landsvägar där maxfart sänkts från 90 till 80 km/h.
På R50 där maxfarten sänkts från Lindesberg och norrut börjat trafiken nu allt tydligare delas upp i två grupper.
Vanligt folk accepterar fartsänkningen och håller tradarnas fart, samtidigt som främst ´lådbilar´på väg till fjällen tydligare än förr hetsar för att tjäna några minuter!
Håller helt med Tuckers inlägg, och värre kommer det att bli.
Att det blivit vanligare med aggressiv körning kan jag hålla med polisen om, men det gäller inte bara bilar utan även lastbilar.
"Importerad trafikrytm"? Tydligen dags för besök hos optiker! = )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.