Det finns alldeles för få laddpunkter längs europeiska vägar för att klara omställningen när allt fler bilköpare väljer en elbil – och de laddpunkter som finns är sällan tillräckligt snabba.
Det hävdar branschorganisationen Acea i en ny rapport där Sverige ligger på femte plats när det gäller flest laddpunkter per tio mil väg. Listan toppas av Nederländerna, Luxemburg och Tyskland.
I många andra länder är dock läget helt annorlunda. I Litauen, Cypern och Grekland finns extremt få elbilsladdare per tio mil och enligt Acea riskerar det att hindra omställningen till eldrift.
Bara en av sju laddare inom EU räknas dessutom som ”snabb” (med en laddeffekt på över 22 kW).
– Om vi ska övertyga medborgare i hela Europa att byta till eldrift under det kommande decenniet borde laddningen av dessa bilar vara lika enkel som att tanka i dag. Folk ska inte behöva resa flera mil för att hitta en laddare eller behöva vänta länge för att ladda sin bil, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för Acea.
Laddpunkter per tio mil väg.
- 1. Nederländerna (64,3)
- 2. Luxemburg (57,9)
- 3. Tyskland (25,8)
- 4. Portugal (24,9)
- 5. Sverige (12,2)
...
- 23. Polen (0,7)
- 24. Estland (0,6)
- 25. Grekland (0,4)
- 26. Cypern (0,4)
- 27. Litauen (0,2)
Källa: Acea
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.