Det har kommit många reaktioner på EU:s nya förslag om att klassa många fordon som inte används som skrot. Om det blir verklighet måste bilägaren skrota fordonet – utan att få betalt.
Nu har IVL Svenska Miljöinstitutet gjort en studie för att ta reda på mer om de bilar som är långtidsavställda i Sverige. Totalt handlar det om ungefär 900 000 fordon.
– Kommuner har problem med övergivna fordon som lämnats på privat och kommunal mark, och det är svårt att få ägarna att agera. Många, framför allt mindre, kommuner saknar resurser att hantera sådana ärenden om de blir många, säger Magnus Hennlock, forskare och projektledare för studien på IVL Svenska Miljöinstitutet.
400 000 av de långtidsavställda fordonen har varit avställda i mer än tio år. Genom att välja ut 7 000 av dessa har IVL kommit fram till att en 34 procent är bruksbilar och 40 procent är samlarbilar eller historiska bilar. 35 procent uppges vara reservdelsbilar eller renoveringsobjekt.
Resultatet ska användas för att Transportstyrelsen bättre ska förstå vilka bilar som är värda att bevara och vilka som kan vara ett miljöproblem.
– Anledningen till att vi vill ha bättre kunskap om dem är bland annat för att kunna förbereda ställningstagande i förslag till reglering inom området, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (34)
- 2024-02-05 02:44 Rikard skrev: I ämnet, så…
- 2024-02-04 21:29 I ämnet, så står det väldigt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.