Nissan IMx är en prototyp på en elbil i crossover-stuk som visades upp för ett och ett halv år sedan. Nu blir den en produktionsmodell.
Om fyra år får Leaf sällskap av fler eldrivna Nissanbilar, dessutom planerar biltillverkaren att sälja 1 miljon elbilar om året.
Nissan har presenterat sin strategi för de kommande åren, kallad M.O.V.E 2022. I planerna ingår att utveckla åtta nya elbilar. Bland annat dyker det upp en eldriven crossover som ska säljas globalt. Den tar efter utseendet på konceptbilen IMx, som dök upp på Tokyo Motor Show i oktober 2017.
Prognosen är att 40 procent av de Nissanbilar som säljs i Europa 2022 kommer att ha någon form av eldrift. Nissans lyxmärke Infiniti kommer att elektrifiera alla sina modeller från och med 2021.
Biltillverkaren fortsätter också att utveckla sin självkörande teknik, kallad ProPilot. Inom ett år ska man testa bilar i Japan som kan klara av att byta fil själva på motorvägen. Lagom till 2022 har Nissan som målsättning att sätta ProPilot-teknologin i 20 av sina bilmodeller.
Diskutera: Vad tycker du om Nissans framtidsplaner?
Prognosen är att 40 procent av de Nissanbilar som säljs i Europa 2022 kommer att ha någon form av eldrift. Nissans lyxmärke Infiniti kommer att elektrifiera alla sina modeller från och med 2021.
Biltillverkaren fortsätter också att utveckla sin självkörande teknik, kallad ProPilot. Inom ett år ska man testa bilar i Japan som kan klara av att byta fil själva på motorvägen. Lagom till 2022 har Nissan som målsättning att sätta ProPilot-teknologin i 20 av sina bilmodeller.
Diskutera: Vad tycker du om Nissans framtidsplaner?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas de har kontrakterat någon för att tillgodose batteribehovet. En bildesigner kanske de skulle hyra in också.
Nissan:s plan A borde vara att försöka komma ikapp sina konkurrenter rent tekniskt. Det har redan larmats om att nya Leaf kan ha problem med laddning under längre turer och upprepade snabbladdningar. Kan bero på att Leaf till skillnad mot sina koreanska konkurrenter saknar temperaturregleringssystem för batteriet. T.o.m det billigare koncernsyskonet Zoe är försedd med batterikylning i form av fläkt.
Läste nyss i AMS en jämförelse mellan Zoe och Leaf (tidigare modell) och Leaf var uppenbarligen väldigt problemfri så det vore ju konstigt om den nya skulle vara sämre. Och med tanke på att Leaf är den mest sålda elbilen i världen så borde ju svagheter avslöjats under tiden som tillverkaren i så fall hunnit åtgärda. Sen att den förra generationen (främst) var rent ut sagt ful - det är en annan sak.
Nissan har valt att styra ner snabbladdningshastigheten vid upprepade snabbladdningar av nya Leaf. Det verkar vara av omtanke om batteriet. De har haft rejäla problem med senare årgångar av den gamla.
För att spara lite spaltutrymme, låt oss lyssna på en tämligen erfaren elbilsbrukare.
www.youtube.com/watch?v=XOgqM8iBtPM
Lasse J, vilka är konkurrenterna du talar om? Tesla? Nissan är sen enda bilmärke som på allvar tar fram modeller och utökat utbudet. Skulle vilja påstå att Nissan är ledande för stunden. Toyota är störst på hybrider och sedan har vi alla andra märken som mest snackar. Det gäller att få ut elbilar till breda massan och till överkomliga priser.
Zeke Varg - glöm inte Hyundai/Kia. Ioniq säljer som smör och har en energieffektivitet som är bevisat bättre än Nissan, och nu är även Kona på väg ut med två batteristorlekar där det största ligger på 64 kWh. Vad jag förstår kommer parallellt en Kia Niro på sikt också som helelektrisk där den redan idag anses synnerligen prisvärd som laddhybrid.
Renault Zoe är väl dessutom Europas bäst säljande elbil, även om den som koncernsyskon kanske inte anses helt som en "konkurrent" till Nissan.
Men inte saknas konkurrens för Nissan även om det gärna fick gå fortare för fler tillverkare att få ut elbilar så alternativen blir fler.
KIA och Hyundai har ett ganska brett sortiment av elbilar, laddhybrider och laddlösa hybrider.
SOUL
Ioniq
Optima
Niro
Kona
Stonic (?)
Nissan har Leaf och E-NV där den som ska vara för längre åkturer saknar batterikylning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.