Den nya generationen bygger på samma plattform men mycket har förändrats. Utrymmet som upptas av batteriet är lika stort som tidigare men energitätheten är nu nästan den dubbla. Man ska dock hålla i minnet att i och med att batteriet rymmer mer energi, tar det också längre tid att ladda. Nissan använder snabbladdningssystemet Chademo som laddar med 50 kW effekt. Då tar det 40–60 minuter att fylla batteriet till 80 procent. Laddar man med laddbox på 7 kW tar det drygt sju timmar att ladda medan en vanlig väggkontakt kräver 21 timmar för att nå full laddning.
En nyhet på Leaf kallas ”E-pedal” som gör att bilen i stort sett går att köra med enbart gaspedalen. Tryck ner den och farten ökar, släpp upp och farten minskar. Först genom att motorn fungerar som generator där rörelseenergin omvandlas till el som återladdar batteriet och sedan, om du släpper upp pedalen ytterligare, kopplas friktionsbromsarna in. För kraftigare inbromsning måste man fortfarande använda fotbromsen men det mesta av vardagskörningen klaras med en pedal. Bekvämt och lättkört!
Designen är ny och formspråket anknyter till övriga modeller i Nissanfamiljen. Under skalet har dock en del flyttats över från föregående generation. Avståndet mellan hjulaxlarna är detsamma och Nissan har alltså valt att inte hänga med på tåget med ökad hjulbas och därmed förbättrade innerutrymmen som vi sett andra tillverkare av mellanklassbilar göra under de senaste åren.
Kupéutrymmet känns också begränsat. I framsätet tar hjulhus och mittkonsol plats. Att hitta rätt körställning kompliceras av att ratten enbart är ställbar i höjdled och inte i djup. Nissan säger att det skulle varit för dyrt och utrymmeskrävande att installera en teleskopiskt justerbar rattstång. Leaf ska vara en rimligt prissatt bil och får därför inte kosta för mycket. Det resonemanget haltar dock en smula då prislistan trots allt börjar på drygt 340 000 kronor. Inte orimligt dyrt för att vara en elbil men om du accepterar fossil drift kan du köpa motsvarande bil för 150 000 kr mindre.
"Leaf har en väldigt lättgående styrning, helt befriad från intryck från underlaget som förtar en del av körglädjen."
Bagageutrymmet har vuxit jämfört med tidigare generation men innehåller inget dubbelt lastgolv så när baksätet fälls uppstår en rejäl nivåskillnad. I högsta utrustningsnivån Tekna ingår en avancerad ljudanläggning från Bose vars förstärkare placerats i en låda mitt på golvet i bagageutrymmet. Förutom att installationen tar 30 liter av bagageutrymmet i anspråk gäller det att lasta tungt bagage med omsorg så att man inte har sönder välljudet.
Leaf har en väldigt lättgående styrning, helt befriad från intryck från underlaget som förtar en del av körglädjen. Det är dock inget fel på körsäkerheten. Låg tyngdpunkt ger trygga köregenskaper. Provkörningen sker denna gång på Teneriffa där färden går overkligt tyst på partier med slät asfalt. På sämre vägar hör man dock en del vägljud och fjädringen har svårt att hänga med när det blir riktigt gropigt.
Inga krockprovsresultat är ännu publicerade men nya Leaf har i alla fall ett omfattande aktivt säkerhetssystem som inkluderar autobroms som även upptäcker och bromsar för oskyddade trafikanter som standard i alla versioner.
Och hur var det nu med räckvidden vid verklig körning? Tack, bara bra! Vi körde upp och ner för vulkanen Teide, 2 800 meter över havet. Sammanlagt blev provkörningen cirka 16 mil och när vi avslutat vår ganska krävande tur hade vi fortfarande drygt tio mils räckvidd kvar i batteriet.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?
Pris, kr: 396 900.
Mått, cm: L 449/B 179/H 154.
Bagageutrymme, l: 405–1 146.
Tjänstevikt, kg: 1 580.
Motor: Elmotor 110 kW/147 hk. Max vridmoment 320 Nm.
Batteri: Litium jon batteri 192 celler. 350 V. Kapacitet 40 kWh.
Laddningstid: 10 A cirka 21 tim, Ombordladdare 6,6 kW cirka 7,5 tim. Snabbladdning Chademo 50 kW 80 % på 40–60 min.
Prestanda: Toppfart 144 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,9 s.
Förbrukning: 20,6 kWh/100 km (WLTP).
Räckvidd: 378 km (NEDC). 270 km (WLTP).
Konkurrenter: Renault Zoe, Hyundai Ioniq, BMW i3, VW e-Golf.
Plus: Räckvidd, säkerhets-system, lättkörd.
Minus: Körställning, kupéutrymmen.
Vad nytt? Ny generation av Nissans storsäljande elbil.
För vem? Den som vill köra långt på el och inte har råd/tycker det är värt att lägga pengarna på en Tesla.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.