Nästa artikel
8 gånger högre elpris – ändå kostar laddningen lika mycket
Nyheter

8 gånger högre elpris – ändå kostar laddningen lika mycket

Publicerad 21 oktober 2022 (uppdaterad 21 oktober 2022)
Trots att elpriset skiljer enormt mycket mellan norra och södra Sverige kostar snabbladdningen lika mycket. Så är det inte i Norge. ”Det finns för- och nackdelar”, säger chefen för laddnätverket Incharge.

De höga elpriserna har tvingat flera laddoperatörer att höja priserna för snabbladdning kraftigt. Även hemmaladdningen har blivit dyrare för många hushåll.

Men trots att elpriset kan skilja enormt mycket mellan olika så kallade elområden i Sverige är priset vid publika laddare längs vägarna detsamma i hela landet.

I förra veckan låg det så kallade spotpriset på mellan strax under 26 öre per kilowattimme för den som bor i norra Sverige (elområde 1). Men i södra Sverige (elområde 4) var det högsta spotpriset hela 750 procent högre – där låg det på över två kronor per kilowattimme som mest.

Trots det betalar alltså den som snabbladdar sin elbil hos någon av de stora laddoperatörerna lika mycket oavsett om laddningen körs i Ystad eller Karesuando.

Spotpriset var 750 procent högre i södra än norra Sverige – ändå kostar snabbladdningen lika mycket

Norska laddoperatören Eviny har särskiljt priset mellan de norra och södra delarna av landet.

Finns i Norge

I Norge finns åtminstone en laddoperatör som infört olika pris beroende på var laddningen sker. Företaget Eviny tar 3,99–6,39 norska kronor per kilowattimme i norra Norge, men 5,99–7,99 norska kronor i södra Norge. Företaget har även samma uppdelning i Sverige, men i dagsläget har Eviny bara laddare i norra delarna av landet. Inom några veckor ska dock Eviny öppna stationer även i elområde 3.

Ingen av de svenska laddoperatörer som fått frågan av Vi Bilägare har i nuläget några konkreta planer på att införa olika priser för laddningen – åtminstone inga planer som är officiella.

– Historiskt sett har bränsle haft samma kostnad oavsett var i landet man tankar så mycket är nog baserat på detta. Det har dessutom historiskt varit mindre skillnad i landet i elpris tidigare så frågan har inte varit så aktuell, säger Björn Öster, chef för snabbladdningsinfrastrukturen på Incharge som drivs av Vattenfall.

Finns det några planer på att särskilja priset efter elområde?

– Det finns för- och nackdelar och vi följer frågan. Inget beslut har tagits ännu på att ha någon skillnad mellan elområdena.

Hos konkurrenten Recharge säger kommunikationschefen Elise Thorvaldsen att det i nuläget inte finns några planer på att skilja priserna åt i olika elområden.

– Med det sagt skapar utvecklingen av elpriserna utmaningar för oss som laddoperatör och vi behöver vara beredda att se över prissättningen för att driva en sund affär på längre sikt.

”I dagsläget är det inte aktuellt att särskilja priserna, men det kan komma att ändra sig”, säger OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren.

”Relativt omogen marknad”

Hos OKQ8 som nu bygger ett eget snabbladdningsnätverk bekräftar kommunikationschefen Karin Hellgren att priset är detsamma oavsett var laddningen görs.

– Marknaden för laddning är, till skillnad från bensin- och dieselmarknaden, relativt omogen och sedan den etablerades har den kännetecknats av fasta priser, säger hon. 

Enligt Karin Hellgren är ett möjligt scenario att priserna kommer bli ”mer dynamiska” beroende på tid på dygnet och i vilket elområde man befinner sig i framtiden, för att spegla de faktiska kostnader de olika aktörerna har på marknaden. Ett annat exempel på det är Tesla som kan ändra snabbladdningspriset utifrån bland annat plats, veckodag och tid.

– I dagsläget är det dock inte aktuellt att särskilja priserna, men det kan som sagt komma att ändra sig, säger Karin Hellgren.

Inte heller konkurrenten Circle K har några konkreta planer på olika laddpriser.

– Vi värderar löpande olika faktorer som påverkar vår prissättning för snabbladdning och alla förändringar vi gör aviseras på hemsidan. Vi kan inte spekulera för framtiden, men som sagt, så snart något förändras kommer det att aviseras tydligt, säger Erika Söderlund på Circle K:s kommunikationsavdelning.

Tongångarna är desamma hos laddoperatören Mer. Enligt marknadschefen Nina Petersson beror det på att prisbilden ska vara enkel att förstå för kunderna.

– Det har uppfattats som tydligt och förutsägbart från våra kunder. Med relativt låga elkostnader har vi gjort väldigt få prisjusteringar och på så sätt kunnat erbjuda en stabil prisbild över tid, säger hon.

När marknaden nu förändras och priserna varierar betydligt mer – särskilt mellan olika elområden – förändras förutsättningarna, något som enligt Nina Petersson ”kommer påverka vår prissättning”.

– Därav ser vi nu över hur vi fortsatt kan erbjuda en enkel och tydlig prissättning med de nya förutsättningarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 22 oktober 2022 Axa skrev: 150 kW duger till…
  • 22 oktober 2022 150 kW duger till många men…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.