Nästa artikel
500 anställda tvingas lämna Saab
Nyheter

500 anställda tvingas lämna Saab

Publicerad 31 oktober 2011 (uppdaterad 1 november 2011)
500 får gå, kinesiska miljarder och mål om 200 000 sålda bilar 2016. På måndagen presenterade Saab sin rekonstruktionsplan.

På måndagsförmiddagen samlades Saabs borgenärer – leverantörer och fordringsägare som Saab är skyldiga pengar – i Vänersborgs tingsrätt. Där presenterade biltillverkaren en preliminär rekonstruktionsplan som fick tummen upp av borgenärerna. Därmed fortsätter rekonstruktionen och Saab är fortsatt skyddat från konkurs.

De tänkta investerarna – biltillverkaren Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da – fanns representerade i rätten av respektive vd. Alla fick de höra hur Saabs rekonstruktör Guy Lofalk tänkt sig vända Saab till ett lönsamt företag.

Inledningsvis kommer bolaget att sjösätta en sparplan för att kapa de årliga kostnaderna med en miljard kronor. Målet är att visa svarta siffror vid lägre volymer än tidigare. Som en del av detta varslar Saab 500 av de 3 500 anställda, de flesta inom produktionen.

”Det är absolut nödvändigt att vi snabbt drar ner på kostnaderna och anpassar organisationen efter den situation vi nu befinner oss i. Samtidigt är det givetvis ett tungt besked att behöva ge våra anställda, som besitter stor kompetens och som, genom vår svåra tid, alltid uppvisat sådan lojalitet”, skriver Saab i ett personalmeddelande.
 
Ska visa vinst 2014

Planen slår också fast att Youngman och Pang Da avser att skjuta till 50 miljoner euro, runt 450 miljoner kronor, till kortsiktig finansiering genom ett brygglån. Därefter ska man investera 610 miljoner euro, drygt 5,5 miljarder kronor, på medellång sikt. Ytterligare 64 miljoner euro, 570 miljoner kronor, ska lånas från Europeiska investeringsbanken.

Under 2012 uppger Saab att 35 000-55 000 bilar ska säljas. 2013 ska den siffran skruvas upp till 78 000-86 000 bilar för att 2016 nå upp till 200 000 bilar, varav en tredjedel i Kina. Enligt planen blir både 2012 och 2013 förlustår innan företaget kan visa vinst 2014.

”Pang Da och Youngman är inte ute efter snabb avkastning som en rent finansiell investerare skulle vara. Deras investering i Saab drivs av affärsintressen och en långsiktig strategi”, heter det i rekonstruktionsplanen.

Om affären går i lås kommer Youngman att äga 60 procent av Saab och Pang Da resterande 40 procent. Utöver fabriken i Trollhättan planeras tillverkningsanläggningar i Kina.

Måste godkännas
Vidare skriver Saab att kombivarianten av 9-5 och suven 9-4X är närmast lansering. Först 2013 eller 2014 kan en ersättare till 9-3 introduceras. Dessutom nämns en mindre modell och ”ett nytt inträde i storbilssegmentet”.

Än så länge kan rekonstruktionsplanen endast betraktas som en papperskonstruktion. Affären med Youngman och Pang Da måste först godkännas av kinesiska myndigheter, tidigare ägaren General Motors och långivaren Europeiska investeringsbanken.

Klicka här för att läsa Saabs rekonstruktionsplan (pdf)

Diskutera: Vad tycker du om rekonstruktionsplanen?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-31 15:48
LC4ever

Någon som fortfarande kommer ihåg Fanerdun och deras jättesatsning i Kalmar?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-31 15:54
hultarn

LC4ever: Jodå, men man får hoppas att det blir något kvar av Saabs kåkar. Av Fanerdunprojektet återstår idag bara en stor tom plan...

Artikeln: det är ju kul att det finns mål, men... finns det någon som verkligen tror att det är möjligt att få Saab att generera vinst igen? Med ett gammalt modellprogram och alla möjliga kunder som vänt Saab ryggen?
Att ta fram nya modeller kostar ju långt mer än vad som finns i kuvertet idag...

#3 • Uppdaterat: 2011-10-31 16:08
lillstefan (ej verifierad)

hultarn:
Jag känner mig också lite tveksam, men det vore ju jättekul om de försöker. Det jag ställer mig tveksam till är hur man ska lyckas utveckla tre nya modeller (fyra med 9-3:an) på 5,5 miljoner (kanske är de nya modellerna tänkta att lanceras utom "medellång sikt"). Dessutom återstår det att se vad myndigheterna i Kina säger, är de tveksamma till att affären generar pengar lär de sätta stopp.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-31 16:31
Roy J

Tack och lov så har ju inte 9-5 de senaste, kortlivade trendvecken, utan ett mer personligt och ändå lite mer tidlöst utseende. Men de behöver även få kvalitetsnivån på några punkter och kunna erbjuda de senaste tekniktillskotten - eller allra helst, i riktig gammal Saab-anda, komma med något helt nytt i ergonomi- och teknikväg.

#5 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Att investerarna försäkrat sig om att NDRC ger klartecken känns väl rätt givet. EIB och regeringen borde väl näppeligen sätta ytterligare käppar i hjulen men nog för att man försökt hittills. Frågetecknet är väl vad GM säger. Vill de ha en potentiell konkurrent ytterligare i Kina med en till i början liknande teknisk grund?

Och oavsett vad man tycker om kineserna som ägare så är det ju där cashen finns. Nu uppges dessutom att man ska satsa 20 miljarder.

Spännande!

#6 • Uppdaterat: 2011-10-31 22:25
Henr1k

hehe, tunga tider för pessimisterna. Falung gong ja, likheterna är ju slående?
De flesta verkar tro som jag, att Pang och Pang sannolikt vet mer om NDRCs inställning till detta än någon annan. Och den ene Pangen sa ju idag att han var 100% säker på att bli godkända även i tredje och nationella instansen.
Så ni får nog hoppas på att GM sätter käppar i hjulen. Inte jag, jag har redan börjat drömma om en 9-3 Aero som tjänstebil 2013.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-01 08:55
Raymond K (ej verifierad)

Inte så konstigt att dom möblerar om i Saab. Kostnader måste kapas om det skall bli någon vinst.
Tycker som Roy att det är skönt att inte Saab har alla dessa konstiga veck som tycks vara så populärt just nu.
Dessa veck är bara en trend som kommer att försvinna. Jag skulle kunna täcka mig att köpa dagens 9-5 begagnad om ett par år. Den är elegant och tidlös.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-01 09:34
Peter i Sydney

Hoppas att det går vägen och att inget skiter sig i sista stund för det här är nog sista chansen för Saab. Tycker det är mycket konstigt att Saab fortfarande har 3500 anstälda när man inte har producerat något på snart 6 månader.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-01 09:51
saabnisse

Peter, det gäller att ha så många anställda som nödvändigt när produktionen återupptas, det går ju inte att sätta igång med att anställa personal och räkna med att de omedelbart kan sitt jobb.
Men visst är det ett underligt sätt att driva företag på, att avlöna personal under ett halvår med lånade pengar utan produktion!

Vi får hoppas på klartecken från alla inblandade och att Saab kommer igång snabbt, de har ju mycket intressant på gång, inte minst den elektriska bakaxeln om det samarbetet nu ingår i den kinesiska affären?

#a • Uppdaterat: 2011-11-01 11:10
saabnisse

Nu får vi hoppas att GM inte sätter sig på tvären på något sätt utan ger sin välsignelse till omstart.
Sedan hoppas jag att man i samband med detta också tar bort det fåniga minustecknet i modellnamnen.
Det borde vara mer positivt att hädanefter kalla bilarna 93, 94, 95 osv.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.