Bilprovningen har släppt statistik som visar att av de drygt 90 000 lätta lastbilar de besiktigade under 2021 hade 47,4 procent brister. 28,2 procent underkändes med krav på efterkontroll, vilket betyder att felen som hittades var så pass allvarliga att fordonet inte får brukas förrän felen åtgärdats.
Trots detta har ändå andelen bristfälliga lätta lastbilar sjunkit med 0,8 procentenheter jämfört med 2020, enligt Bilprovningens siffror.
– Det är positivt att underkännandegraden har minskat, men andelen underkända är alldeles för hög och påvisar ett fortsatt behov av regelbunden kontrollbesiktning för att hitta och åtgärda fel i syfte att bibehålla säkra fordon och en trygg trafikmiljö, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Högsta andelen underkända lätta lastbilar hade Västernorrlands län med 52,5 procent. Lägsta andelen underkända hade Gotlands län med 38,5 procent.
Hjul, bromsar och belysning vanligaste felen
De vanligaste anmärkningarna rörde hjulsystem, bromssystem och belysningssystem. Det är samma som för vanliga personbilar, men för lätta lastbilar var anmärkningarna desto allvarligare. En teori från Bilprovningen är att biltypen används som bruksfordon i tuffa miljöer och av flera förare och därför slits mer.
Lätta lastbilar har på sistone hamnat i blickfånget. Dels har krocktestorganisationen Euro NCAP funnit att flera modeller har dåliga säkerhetssystem, och dels observerade NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) att bältesanvändningen i skåpbilar är betydligt lägre än genomsnittet. Försäkringsbolaget Folksam har dessutom belyst att fullastade hantverkarbilar, kan utgöra en livsfara vid krock.
Det finns över en halv miljon lätta lastbilar i trafik i Sverige och de används oftast som hantverkarbilar eller budbilar, med en vikt på max 3 500 kilo. Fordonstypen besiktas för första gången efter tre år i trafik. Andra gången är när de är fem år gamla och efter det på intervall med som mest 14 månader efter föregående besiktning.
2021 | ||||
Län | Andel underkända totalt | Andel Underkända utan krav på efterkontroll | Andel underkända med krav på efterkontroll | Andel körförbud |
Blekinge län | 45,5% | 17,8% | 27,7% | 0,0% |
Dalarna län | 44,2% | 16,8% | 27,2% | 0,1% |
Gotlands län | 38,5% | 18,0% | 20,4% | 0,1% |
Gävleborgs län | 47,0% | 16,7% | 30,2% | 0,1% |
Hallands län | 47,3% | 18,5% | 28,5% | 0,3% |
Jämtlands län | 48,1% | 21,9% | 26,1% | 0,0% |
Jönköpings län | 46,7% | 18,0% | 28,6% | 0,1% |
Kalmar län | 47,5% | 16,0% | 31,3% | 0,2% |
Kronobergs län | 45,2% | 18,1% | 26,9% | 0,1% |
Norrbottens län | 51,4% | 22,4% | 28,7% | 0,2% |
Skåne län | 44,6% | 19,1% | 25,4% | 0,1% |
Stockholms län | 49,9% | 22,2% | 27,6% | 0,1% |
Södermanlands län | 47,2% | 16,7% | 30,2% | 0,2% |
Uppsala län | 46,6% | 17,6% | 28,9% | 0,1% |
Värmlands län | 52,2% | 15,8% | 36,1% | 0,3% |
Västerbottens län | 50,6% | 23,7% | 26,8% | 0,1% |
Västernorrlands län | 52,5% | 17,9% | 34,4% | 0,2% |
Västmanlands län | 44,1% | 20,0% | 24,0% | 0,1% |
Västra Götalands län | 45,5% | 18,1% | 27,3% | 0,1% |
Örebro län | 43,9% | 15,9% | 28,0% | 0,0% |
Östergötlands län | 45,0% | 20,4% | 24,5% | 0,0% |
Totalt | 47,4% | 19,1% | 28,2% | 0,1% |
Källa: Bilprovningen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.