Det kryllar av transportbilar i trafiken – förra året rullade 585 000 lätta lastbilar på svenska vägar och det är en ökning med hela 30 procent de senaste tio åren.
Antalet personbilar i trafik har som jämförelse ”bara” ökat med knappt 13 procent under samma period.
Många transportbilar köps av företag där de är en viktig del i förarnas arbetsmiljö där de spenderar många timmar varje dag. Men nu riktar krocktestorganisationen Euro NCAP skarp kritik mot lastbilstillverkarna för säkerhetsnivån som i vissa fall håller skrämmande låg nivå.
Euro NCAP har tillsammans med Thatcham Research tittat närmare på de aktiva säkerhetssystemen som numera är standard i nästan alla personbilar men som fortfarande ofta saknas eller kostar extra i transportbilar för att hålla nere kostnaden.
Det handlar till exempel om autobroms, filhållningsassistans, hastighetsbegränsare och bältespåminnare.
Ingen av de testade modellerna fick högsta betyg – allra sämst blev en Fiatmodell
Bara tre fick ”guldbetyg”
I första testrundan ingick 19 olika skåpbilar som tillsammans utgör 98 procent av marknaden. Bara Volkswagen Transporter, Ford Transit och Mercedes Vito fick betyget ”guld” och Transportern lyckades bäst med ett totalbetyg på 65 procent, inte minst eftersom den har autobroms som standard.
Ingen av modellerna som testats nådde över 80 procent i viktat totalbetyg vilket krävs för att klassas som ”platinum”.
Vissa modeller fick så uselt betyg att Euro NCAP över huvud taget inte rekommenderar ett köp. Dit hör Renault Master, Nissan NV400, Renault Trafic, Vauxhall/Opel Movano och Fiat Talento, där den sistnämnda fick ett slutbetyg på fem procent.
– Det här är ett allvarligt problem som måste lösas snabbt, särskilt när antalet skåpbilar ökar och fortsätter öka på grund av hemleveranser under pandemin och inför jul, säger Matthew Avery, testchef på Thatcham Research.
Läs också: Usel autobroms i skåpbilar – dundrar in i krockhindret
Stor skillnad mot personbilar
Euro NCAP kritisierar också den stora skillnaden mellan personbilar och transportbilar. Småbilen Renault Clio får toppbetyget fem stjärnor i krocktesterna och har avancerade säkerhetssystem som standard. Skåpbilen Renault Trafic har ”i princip ingenting, inte ens som tillval”, enligt Euro NCAP.
Nya transportbilar måste från 2024 ha vissa aktiva säkerhetssystem som standard, men det dröjer alltså ytterligare fyra år och många transportbilar som säljs i dag kommer rulla på vägarna betydligt längre än så.
– Det första som slog oss var hur dåligt utrustade bilarna i det här segmentet är när det gäller säkerhetssystem. Teknik som nu är standard på personbilar är nästan utan undantag tillval på skåpbilar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Läs också: Ännu högre skatt för transportbilar – kan kosta över 20 000
Säkerhetsbetyg för transportbilar. Testerna är utförda av Euro NCAP och Thatcham Research.
”Platinumbetyg”
Ingen transportbil nådde detta betyg.
”Guldbetyg”
Volkswagen Transporter T6: 65%
Ford Transit: 63%
Mercedes Vito: 61%
”Silverbetyg”
Ford Transit Custom: 58%
Mercedes Sprinter: 52%
Peugeot Expert: 44%
Vauxhall/Opel Vivaro: 42%
”Bronsbetyg”
Citroën Dispatch/Jumpy: 37%
Toyota Proace: 35%
Peugeot Boxer: 33%
Citroën Relay/Jumper: 32%
Iveco Daily: 30%
Fiat Ducato: 28%
Rekommenderas ej
Renault Master: 16%
Nissan NV400: 12%
Renault Trafic: 11%
Vauxhall/Opel Movano: 7%
Fiat Talento: 5%
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.