Arkivfoto: Bilhandlaren på bilden har inget med artikeln att göra.

Nästa artikel
2G/3G-nedstängningen: Bilhandlarna kan bryta mot lagen
Nyheter

2G/3G-nedstängningen: Bilhandlarna kan bryta mot lagen

Publicerad 2024-10-30 17:48

Arkivfoto: Bilhandlaren på bilden har inget med artikeln att göra.

Många bilhandlare missar att informera köparna om bilen kommer tappa uppkopplingen när de gamla mobilnäten stängs ned. Det kan vara olagligt, enligt sajten Carup.

Mängder av bilar tappar uppkopplingen när mobiloperatörerna stänger ned de gamla 2G- och 3G-näten. Vi Bilägare har skrivit om flera uppretade bilägare som blir av med viktiga funktioner i sina bilar.

Trots att de gamla mobilnäten är på väg att släckas ned är det fortfarande fritt fram att sälja bilar som snart tappar uppkopplingen, tack vare en lucka i en EU-reglering.

Men även om det alltså är fullt lagligt att sälja bilar med föråldrade modem kan det vara olagligt för bilhandlare att sälja dem utan att informera köparna. Det framgår av ett brev som Konsumentverket skickat till bland annat bilhandlare, rapporterar Carup.

En av Sveriges mest sålda begagnade bilar, Volvo V70, omfattas av nedstängningen och kan bli av med sin uppkoppling. Det måste bilhandlaren informera om. Så här kan det se ut i bilens display när uppkopplingen försvinner. Foto: Christian Ellmark

Granskning på gång

Toyota är ett exempel på biltillverkare som fortfarande använder gamla modem i sina nya bilar, men om inte handlarna informerar om det kan de alltså bryta mot marknadsföringslagen.

När Vi Bilägare granskar Konsumentverkets skarpt formulerade dokument till bland annat bilhandlare verkar kraven inte bara omfatta försäljning av nya bilar utan också begagnade.

– Konsumentverket planerar nu att granska näringsidkares marknadsföring av produkter på motorområdet för att kontrollera att marknadsföringen av produkter som är beroende av 2G- eller 3G-nätet inte vilseleder konsumenter, säger myndighetens jurist Anton Mattsson till Carup.

Konsumentverket har gjort klart att exempelvis bilhandlare, och andra företag som säljer produkter med gamla modem, behöver informera köparna om det.

Drabbar 800 000 bilar

Totalt omfattar nedstängningen av 2G-nätet omkring 800 000 bilar, enligt siffror som Trafikanalys tagit fram. Uppkopplingen kan användas både för komfortfunktioner som att värma upp bilen genom mobilappen och för säkerhetsfunktioner som att bilen larmar SOS vid en olycka.

Trafikanalys räknar med att nedsläckningen kan leda till att flera personer mister livet i trafikolyckor när bilen inte kan använda sitt så kallade eCall-system.

2G, 3G, 4G och 5G
  • Mobilnätet 2G kom redan 1991 och 3G lanserades 2006.
  • 2G har haft bra möjligheter att styra maskiner på distans, men hanterar små datamängder. Detta blev bättre med 3G. Däremot har 3G relativt dålig kapacitet för många samtidiga användare. Det fick en lösning med 4G som började byggas 2009 i Sverige. Uppföljaren 5G lanserades 2018. Framför allt är det bredband via mobilnäten som fungerar bättre med 4G och 5G jämfört med 3G.
  • Nya produkter som säljs i dag måste vara förberedda för 4G eller 5G. Säljarna har ett ansvar att tydligt redovisa om en produkt inte klarar detta och därför inte går att använda inom något år. Görs inte det räknas varan som felaktig och kan reklameras, enligt Konsumentverket.
  • Teknikskiftet till 4G och 5G sker inte bara i Sverige utan i hela världen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • Igår 15:58 Den SOS-funktionen kommer…
  • Igår 7:47 Bilarna har sim-kort och…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.