De svenska mobiloperatörerna ska stänga ned de gamla 2G- och 3G-mobilnäten. Det kommer bland annat innebära att många bilägare blir av med uppkopplingen till sin bil.
Möjligheten att kolla bilens batterinivå eller position, eller att sätta igång klimatanläggningen innan avfärd, kan därför försvinna.
En annan viktig aspekt är att bilens så kallade eCall-system slutar fungera. Det kan automatiskt larma SOS vid en olycka vilket kan innebära skillnaden mellan liv och död.
”Sannolikt lär det inträffa trafikolyckor med omkomna som kunnat undvikas om systemet fungerat”
Omkring 800 000 personbilar och lätta lastbilar kommer omfattas av ändringen i ett ”värsta scenario”, enligt en ny rapport från Trafikanalys.
Om uppkopplingen försvinner i dessa bilar kommer mellan en och fyra personer omkomma, och mellan 10 och 32 personer skadas allvarligt i trafikolyckor, men Trafikanalys påpekar att det inte finns några detaljerade studier om exakt hur effektivt eCall-systemet är.
”Sannolikt lär det inträffa trafikolyckor mellan 2028 och 2032 med omkomna och drabbade som hade kunnat undvikas om eCall-systemet hade fungerat”, skriver myndigheten.
Mest uppseendeväckande är att det inte införs något krav på 4G- eller 5G-uppkoppling i nya, typgodkända bilar förrän den 1 januari 2026. Under hela 2024 och 2025 kommer det därför gå att typgodkänna bilar med enbart 3G-modem som snart riskerar att sluta fungera.
Vilka bilmodeller som riskerar att drabbas kan du se här. Vissa märken har aviserat att de har uppgraderingar av bilarnas modem på gång, men inte alla – och det blir ägaren som får ta kostnaden.
Telia har uppgett att nedstängningen av 2G-nätet ska skjutas upp.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 2024-10-16 02:19 Mr Snoid skrev: Christer…
- 2024-10-15 19:30 Christer skrev: Mr Snoid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.