Transportstyrelsen har nu presenterat den preliminära olycksstatistiken för 2015.
260 döda i vägtrafiken är en förbättring jämfört med 2014 då 270 personer omkom och samma resultat som 2013. Det innebär att förra året tillsammans med 2013 är de år med lägst antal dödade i trafiken sedan andra världskriget. De värsta åren var 1965 och 1966 då 1 313 personer dog i trafiken, i dag har vi dessutom ungefär tre gånger fler fordon i trafiken än då.
– Varje dödsolycka är en stor tragedi men ser man på utvecklingen av de omkomna på några års sikt går utvecklingen ändå åt rätt håll, säger Maria Ågren, generaldirektör på Transportstyrelsen.
17 cyklister och 27 fotgängare omkom i trafikolyckor under året, båda siffrorna är klara minskningar jämfört med tidigare år.
– Slumpen spelar väldigt stor roll och är en del av förklaringen till skillnaderna i statistiken. Dessutom kan vädret påverka. En fin sommar gör att fler väljer cykel istället för bil, säger Maria Ågren.
Motorcykelolyckorna ökade däremot från 31 dödsfall 2014 till 45 dödsfall 2015. Det innebär ett trendbrott då motorykelolyckorna har minskat stadigt under flera år.
Läs hela rapporten här.
Siffrorna kan komma att justeras under våren då Transportstyrelsen granskat statistiken närmare.
Diskutera: Hur ska trafiken bli säkrare?
– Varje dödsolycka är en stor tragedi men ser man på utvecklingen av de omkomna på några års sikt går utvecklingen ändå åt rätt håll, säger Maria Ågren, generaldirektör på Transportstyrelsen.
17 cyklister och 27 fotgängare omkom i trafikolyckor under året, båda siffrorna är klara minskningar jämfört med tidigare år.
– Slumpen spelar väldigt stor roll och är en del av förklaringen till skillnaderna i statistiken. Dessutom kan vädret påverka. En fin sommar gör att fler väljer cykel istället för bil, säger Maria Ågren.
Motorcykelolyckorna ökade däremot från 31 dödsfall 2014 till 45 dödsfall 2015. Det innebär ett trendbrott då motorykelolyckorna har minskat stadigt under flera år.
Läs hela rapporten här.
Siffrorna kan komma att justeras under våren då Transportstyrelsen granskat statistiken närmare.
Diskutera: Hur ska trafiken bli säkrare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ok, så det har varit soligt för motorcyklister och regn för cyklister, därav att dödsfallen går upp respektive ner? Självklart inte. Förklaringen är "safety by numbers", cyklisterna blir fler så övriga trafiken måste anpassa sig och då blir det säkrare.
Glädjande läsning!
Dock saknar jag som vanligt statistik angående antalet allvarligt skadade i trafiken.
Allt säkrare bilar och vägar är självklara anledningar till minskningen.
Att få ner dödsfallen ytterligare ligger i trafikanternas beteende. Här har riksdagen, regeringen, trafikverket, kommunerna, polisen, domstolarna och transportstyrelsen en viktig roll angående stiftande av lagar, åtgärder mot dåligt trafikbeteende och vägarnas/gatornas utseende. Men viktigast av allt är såklart att den enskilde trafikanten följer de regler som finns och är vaken i trafiken. Hade alla gjort som man ska i trafiken hade olyckor varit ovanliga.
Att allt fler mc är utrustade med abs är tydligen ingen självklarhet till att mc-olyckorna fortsätter minska.
Tyvärr är det väl fortfarande ett flertal av de döda mc-förarna som saknar körkort för fordonet.
Mycket riktigt så saknar många omkomna på MC körkort (30%), eller kört onyktert (78%) och med icke reggade (65%) eller stulna hojar.
"Ska bara ta en provtur" utan hjälm är också ödesdigert. (20%)
Tvärtom vad många tror, så står custom- och touringhojar för lika stor andel som supersporthojar. Snittåldern på de omkomna är över 42 år.
Det är alltså inte bara 25-åringar på R1:or som ställer till det.
Men det där blir ju mycket mer än 100 %! ;-)
johnkommentar: Man kan både vara utan körkort, köra rattfull och ha stulit fordonet. Svårare än så är det inte.
johnkommentar: Man kan både vara utan körkort, köra rattfull och ha stulit fordonet. Svårare än så är det inte.
Eller så satsar de till mer än 100 %?
Tidningar som denna, och folk som läser dessa, brukar kritisera nollvisionen. Är detta nu då rätt antal döda?
ABS eller inte, många MC olyckor sker så snabbt så att bromsen inte hinner aktiveras. Jag pratar om olyckor där man kör ut framför en MC tex. ABS är mycket bra på MC, då man hinner använda den....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.